Vis enkelt innlegg
Gammel 03-02-12, 11:21   #3
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Planlegging av pauser fra Atkins?

Jeg er enig med Dietta, jeg ville IKKE planlagt høykarboutskeielser så tidlig i en vektnedgangsfase.
Risikoen er stor for at det ikke blir med den ene dagen, og kroppen som da får "smaken" på raske karbohydrater igjen, vil kunne gi deg et helvete siden du da må bruke ren viljestyrke på og spise rent noen dager før det roer seg ned.

Nå vet ikke jeg hva slags planer du har ETTER at du har nådd målvekt. Går du tilbake til å spise slik du gjorde før (slik mange gjør), så snakkes vi om et år og en del kilo opp igjen.

Jeg anbefaler som dietta at du istedet øker litt på karbohydratene generelt, eller en dag i uka, men med lavglykemiske kh. Du bør også lete etter alternativer av den maten du nå føler du savner - etter en måned er du nok ikke helt i boks verken hormonmessig eller fettforbrenningsmessig og det er sånn at det kan ta hjernen din ET ÅR før den ikke lengre vil prøve og "lure" deg til å innta raske karbohydrater. Det er bare tull at en skikkelig høykarboutskeielse vil gjøre det lettere og "holde ut" lavkarbokostholdet (nå får jeg sikkert mye pes - hehe - men DET takler jeg!). Hadde jeg vært deg, ville jeg heller jobbet mer med holdningen til kostholdet ditt. Vet du at du vil kunne gå opp igjen med høykarbo, vel da kan du tenke slik at DETTE er en vektnedgangsperiode med veldig lite karbohydrater. Etterhvert vil du gå over i en vedlikeholdsfase, og i større grad kunne øke på med karbohydrater, men da de lavglykemiske OG næringsrike (pizza er mest energirik, ikke SÅ næringsrik, litt avhengig av hva du har på). Når du så har holdt vekta di stabil i en lengre periode, kanskje opptil et halvt år, kan du i større grad "unne" deg en pizza om det er en anledning til det (feks treff på peppes eller liknende).

Så tidlig i kostholdsendringen din ville jeg ikke turt og gjøre noen endringer. Søk større variasjon, prøv ut forskjellige oppskrifter og vær bevisst på at det hjernen din og ikke du som mener at en høykarbodag i ny og ne er en "god ide" for å "holde ut" med dette kostholdet over tid.

Jeg snakker av egen erfaring, ikke på lavkarbo, men fra tidligere slankekurer Har du først blitt overvektig pga kostholdet, tar det LANG tid for noen etter et kostholdskifte til lavkarbo før både kroppen fysisk ønsker og holde den nye vekta istedet for å påvirke deg til å spise slik at du kommer opp i den vekta du var OG før hjernen din venner seg på og fungere optimalt på et lavere serotoninnivå. En del raske karber gir en "god følelse", en slags "høy" følelse, og det er klart at alt i kroppen din vil ha tilbake denne følelsen når du avvenner deg på sukker, og spiser ren lavkarbomat

For meg hjalp det ENORMT på motivasjonen og skille "hjernens fysiske behov og krav" fra min bevisste forståelse av hva kroppen har godt av, og at jeg ikke var "svak" om jeg fyste eller ønsket meg høykarbomat, men at det var hjernen som synes det er tungt og venne seg på og bruke ketoner som energi istedet for de tidligere lett tilgjengelige inntatte karbohydratene

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat