Vis enkelt innlegg
Gammel 11-10-07, 15:11   #4
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Sv: Diabetes type 2

Sitat:

Nok en gang har forskere bevist sammenhenget mellom fettbeltet rundt magen og sjansen for å utvikle type to diabetes.
Tradisjonelt blir helsefaren ved overvekt målt ved hjelp av Body Mass Index (BMI), som angir forholdet mellom vekt og høyde.

De ferske resultatene tyder derimot på at midjemål er et minst like bra indikator, som BMI.

- Bukfett målt ved midjeomkrets kan indikere en større risiko for diabetes, uavhengig om en mann havner i overvektig- eller fedmeklassen utefra BMI-indeksen, sier forskningsansvarlig, Youfa Wang, ifølge Reuters.

27 270 menn deltok i undersøkelsen. Av disse utviklet 884 type to diabetes i løpet av de 13 årene forskningen pågikk.

I takt med at midjen forsvant, økte faren for diabetes. Studiedeltakerne med den største midjeomkretsen, 12-doblet risikoen.

Wang foreslår også at den anbefalte maksimumsomkretsen på 102 centimeter for menn blir senket til 95 centimeter.

- Mange av mennene som utviklet type to diabetes hadde lavere tall enn anbefalingene. Risikoen assosiert med midjeomkretsen økte også ved et mye lavere nivå, forklarer Wang.

Jepp, jeg er tynn som ei flis i armer og bein,men har helt klart for stor midje omkrets. 103 cm på en spjæling som meg er helt klart for mye.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.

Sist redigert av Begod : 11-10-07 kl 15:18.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat