Vis enkelt innlegg
Gammel 05-05-08, 11:11   #5
LilleVille
Medlem
 
LilleVille sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Buskerud
Alder: 50
Innlegg: 347
LilleVille har en fantastisk aura rundt segLilleVille har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvor mye karbohydrat pr dag?

Lavkarbo er jo så mye, alt etter hvilken filosofi man velger. Jeg mener å ha lest at alt under 350 g om dagen regnes som lavkarbo??
Generelt sett, jo mindre karbohydrater du spiser, jo mer fett trenger du. Spesielt gjelder dette hvis du går så lavt som Skaldeman/Ketolyse/Atkins induksjon, 15-20 g pr dag, altså at kroppen går i ketose. Men det er som du sikkert har fått med deg mest egnet for de som skal ned en del. Noen filosofier (bl.a EAT og Atkins) vil at man begynner lavt, og så øker på litt etterhvert. Det kan jo kanskje være en ide, ta 14 dager i ketose, da må man være streng og lese nøye på alle pakninger, det lærer man MYE av som er nyttig også når man øker på. Så er det vel egentlig bare å øke dagsdosen med 5-10 g ca en gang i uka til du slutter å gå ned? Da har du funnet din terskel

Jeg bruker også somebody.no, og teller både karbohydrater og kalorier. Jeg har vært en stund på Ketolyse, så jeg er vant til lite karbohydrat. Nå spiser jeg mellom 50 og 70 gram om dagen, og synes det er ganske mye Det gir rom for litt knekkebrød, og en god del grønnsaker når man velger riktig. Til og med en frukt i ny og ne. Men jeg har mange kg igjen å ta av, og prøver å ligge 7-800 kcal under mitt stipulerte dagsforbruk, så det er ikke rom for så mye fett da. De fleste kaloriene kommer fra proteiner, som forsåvidt er anbefalt både på lavkarbo og lavfett dietter.

Jeg tror mitt svar til deg må være "prøv deg frem". Anbefaler at du setter deg inn i hva lavkarbo ER, gjerne les mer enn 1 bok. Og velg så det du føler passer for deg. Det er ingen skam å bytte filosofi underveis, men man bør ha lavkarbotankegangen godt i ryggmargen før man går for "egenkomponert", det er mange snublefeller...

Lykke til!

__________________

LilleVille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, 50-70 g karber fra fiber og grønnsaker, 1200-1800 kcal om dagen. Svar med sitat