Vis enkelt innlegg
Gammel 08-09-11, 21:19   #3
Gaupe
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 73
Gaupe er på en erverdig vei

Sv: Håper noen kan dele sine erfaringer/har råd ang. sult.

Opprinnelig lagt inn av MAR, her.

Jeg vil absolutt ikke påstå at jeg har fullstendig peil på alt dette, men det kan jo virke logisk slik som du sier det: lavkarbo er vektregulerende, så kanskje du som trenger å gå opp i vekt er ekstra sulten fordi du rett og slett har godt av å få i deg massevis av mat? Jeg tror i alle fall ikke du skal være bekymret for å gå opp "for mye", for når en har nådd et nivå som kroppen trives med skal det MYE energi til før kroppen legger på seg ekstra av lavkarbo.

Hvor lenge har du spist lavkarbo da? Veldig mange er ekstra sultne i begynnelsen, men opplever at det stabiliserer seg i løpet av noen uker. Det er jo ikke annet å vente enn at kroppen skal bli litt forvirret i begynnelsen heller! Jeg ville nok bare fortsatt å spise når du er sulten, spise deg passe mett, og få i deg NOK fett. Mange gjør ikke det i begynnelsen, nemlig. Jeg er sikker på at det ordner seg litt etter hvert!

Når du sier f.eks. "dugelig med grønt", hvilke typer grønnsaker er det du spiser da?

Og helt til slutt; fordi jeg selv er student og ikke synes det er helt enkelt med dette med skolemat bestandig: jeg pleier å lage en svær form med "lasagne", dele den i biter og fryse ned. Hver kveld tar jeg en bit ut av fryseren, og tar den med på skolen dagen etterpå. Supert for å få et fettrikt måltid med på skolen, og lett å kombinere med f.eks avokado(mye fett) om du føler det trengs.

Jeg lager lasagne med hermetiske hakkede tomater med hva jeg enn vil ha - litt oregano, løk, paprika, hvitløk osv, stekt kjøttdeig og ost. As simple as that! Bruk osten til å lage tykke "lasagneplater" og et skikkelig topplokk, og stek på litt over 200 grader til du synes osten på toppen er passe gylden



.. beklager, dette ble et LANGT svar også, men håper det er til noe hjelp


Jeg synes det var et flott svar!
Jeg bad jo om erfaringer også, og det krever TID, hehe.

Lasagnen din skal testet. Tusen takk for tips.
Kan gjerne gi deg noen om du ønsker også!

Ja, jeg har spist lavkarbo en GOD stund. Har trappet gradvis ned over en lengere periode. Men var jeg HØY-KARBO. Sukkertøy, boller og brus var det eneste jeg fikk i meg fordi det smakte slik at det dempet smertene for en stund. Så dette var også greit foreldrene mine.
Lenge før sommeren lå jeg under 170, så 150 g kh., og i sommer gikk jeg under 100 g kh. Sofie Hexeberg og Line Holdal har rådet meg til dette.
Grønsaker er det som regel vokser over bakken, men jeg kan spise litt bær og gulrot også. Jeg har jo en del karbohydrater "å gå på", siden jeg bør ligge i underkant av 100 g om dagen. Ser over dette.

Jeg har også nevnt til Line at jeg er så sulten. Har skrevet hva jeg spiser, og hun har understreket at jeg burde normalt sett ha holdt lengere.

Kankjse du har rett. Kroppen har hatt så vondt når jeg har spist karbohydrater, og nå som den endelig kan ta til seg næring, kaster den seg kanskje over alt i glede! Hehe! Det gør ihvertfall smakssansen min.

Lavkarbo har reddet livet mitt! Uten dette ville jeg gått til grunne...
...Men jeg er unormalt sulten(?) Kanskje du har rett i at det stabliserer seg/er vektregulerende?
W. Lutz skriver jo om "hjelp for de tynne": Lavkarbo er for alle.

Gaupe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minimalt med karbohydrater Svar med sitat