Vis enkelt innlegg
Gammel 16-06-18, 18:00   #18
CookingWithGas
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 26
CookingWithGas er ny på veien

Sv: Hard innsats til liten/ingen nytte. Trenger hjelp!

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Wow! Det var da en eksepsjonelt arrogant antagelse at alle som gir råd her i kostholdet kun baserer seg på løse anekdoter og gamle kjerringråd, og at du er den eneste som har giddet å lese deg opp. Artig at du selv ødelegger argumentet ditt med å trekke fram utdaterte teorier, og å statuere at de funker fordi DU har opplevd ditt og datt.
Siden du påpeker at du har holdt på i 7 år og derfor vet hva som gjelder, så burde vel mine 14 år i gamet gjøre meg dobbelt så kunnskapsrik på det da?... Det hjelper ikke hvor mye du har lest om du ikke har lest de riktige tingene, og er påvirket av de generelle tankefeilene de fleste av oss påvirkes av.
Men jeg forutsetter at noen som kaller seg oppdatert på LCHF i det minste følger Pål (som tidligere var aktiv her inne), siden han er en av norges fremste forskere på kosthold og trening, og ikke minst fordi han er overlegen på kildehenvisninger. Du glemte kanskje å lese denne?

https://paljabekk.com/2013/08/07/ene...isforstaelser/

Litt annen vinkling i denne:
https://paljabekk.com/2014/04/16/ove...l-a-telle-dem/

Og denne om energi-ligningen https://paljabekk.com/2011/05/19/adiposologi-iii/


Jøss. Du må ha lest mye mellom linjene. Men moro at du trekker frem Pål, som er en av mine største inspirasjonskilder, og det var faktisk jeg som gjorde ham oppmerksom på forumet etter en privat mailutveksling i 2009 eller deromkring. Jeg har lest alt han har skrevet - mange ganger

Det hadde for øvrig vært litt mer redelig om du siterte hele setningen i stedet for halve: "Se også bort fra alle Klara-klok-rådene på dette forumet. Spesielt når det gjelder spesifikke matvarer". Det er mange merkelige ting å lese her inne, som at tomat gjør ditt og løk gjør datt. Mye basert på anekdoter. Men det som betyr noe i praksis for blodsukker og insulinstigning er glykemisk belastning, ref Fedon.

Jeg ser heller ikke at jeg lanserte noen teorier, hverken daterte eller utdaterte. Ei heller sa jeg noe om mine egne opplevelser eller delte andres anekdoter.

Men det jeg sa - og som som er helt på linje med Pål, er at forskjellige makronæringsstoffer fungerer ulikt i kroppen. En kalori er IKKE bare en kalori. En kalori fra protein krever mange flere prosesser for å bli til glukose enn f.eks. stivelse, og da snakker vi om entropi - eller energitap for å omdanne protein til glukose. For hver enkelt prosess forsvinner noe energi som varme, og en kalori protein taper mye mer engergi til "universet" gjennom varmetap enn en kalori sukker som krever langt færre prosesser for å kunne bidra til kroppens behov.

De andre, og kanskje viktigste faktorene, er fettforbrenning vs fettlagring, og her er det i hovedsak to elementer som spiller inn. Insulin og LPL-aktivitet i fettcellene. Begge deler blir bedre med et lavkarbokosthold. Går ikke i detaljer her. Dette har Pål J. forklart glimrende i en egen, klistret tråd.

Du går typisk ikke OPP i vekt så lenge du lever ketogent, men du går heller ikke ned med et stort kalorioverskudd. Så lenge du får nok energi fra den postprandiale energiomsetningen (look it up), så trenger ikke kroppen å hente energi fra egne lagre.

Årsaken til at mange som lever på en lavkarbodiett opplever mindre sult er ganske enkelt at de får tilgang til kroppens egne energiressurser i den postabsorptive fasen gjennom glukoneogenesen, ref Pål J. og mange andre.

Så fortell meg da. Hvilke utdaterte teorier er det jeg forfekter, og hva var det som fikk deg til å oppfatte det jeg skrev som arrogant? Tro meg - jeg kan gå mye dypere i denne materien om nødvendig. Jeg har ikke lagt helt på latsiden siden jeg forlot forumet under et annet nick for et par år siden


Sist redigert av CookingWithGas : 17-06-18 kl 16:51.
CookingWithGas er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kaloribegrenset lavkarbo med tilstrekkelig protein Svar med sitat