Vis enkelt innlegg
Gammel 08-11-11, 14:55   #3
r.o
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 188
r.o er ny på veien

Sv: Pepperkake(kjeks)

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Pepperkakekjeks
(ca 14karber i hele røra,ved bruk av mandelmel.Jeg fikk 25 kjeks)

50 g smør
100g fløte
- Varmes på middels varme i en kjele til smøret er smeltet, dra kjelen av plata

75g mandelmel(jeg brukte fettredusert, eller 150g malte mandler
4 ss sukrinmelis
1krm. stevia ( eller 1 ts splenda)
1/2 ts vaniljepulver
1 ts kanel
1/2ts malt nellik
1/2ts malt ingefær
1/2 krm. malt pepper
1/2ts bakepulver
-Det tørre blandes klumpfritt med mixmaster, tilsett den varme blandingen og rør kraftig.
Skal bli en klissete masse.

Romtemerert masse:
*Legges på papirkledd stekeplate med 2 t-skjeer
Trykkes flate ( jeg brukte slikkepott som jeg dyppa i kaldt vann mellom hvert trykk)

Kjøleskapskald masse:
*Legg kald deig rett på bakepapir(jeg brukte silikon) og legg plastfolie over. Kjevle deigen tynn (2-3mm), løft av folien av og til for å slippe ut luft. Og nå kan du dele deigen i ruter, eller trykke ut figurer.


Stekes på 175grader ca 15-20 minutt, til de har fått farge. Viss du ruter deigen, trenger den lengre steketid enn om du trykker ut figurer eller lager enkle kjeks.
Avkjøles på rist.

Disse er myke når du tar de ut, de må få tørke på rist ivertfall over natten, til de er sprø.
Oppbevares i tett boks.

Min ”dom”:

*Med malte mandler ble de grovere i konsistens. Så jeg vi definitivt bruke mandelmel igjen neste gang.
*Med kombinasjon av sukrinmelis og stevia ble den bitre mandelsmaken mindre tydelig enn når jeg brukte splenda.
*Enkleste jobben er å lage enkle kjeks, da deigen blir fort myk og klissete i romtemperatur.



De lyse er laget med mandelmel, og de mørke er laget med malte mandler.

Hvilken mandelmel brukte du? Har forstått at det er stor forskjell med div typer. Laget nøttebunn med mandelmel(fettredusert økologisk mandelmel) og den smakte ille. laget samme kaka med hakkede mandler og resultatet ble helt ennet.

r.o er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat