Vis enkelt innlegg
Gammel 18-01-12, 14:59   #109
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Det skjemaet og den teksten der er jeg pr nå ikke i stand til å ta innover meg! (ikke bare hypohjernen min, men en lett feber på toppen av det hele, kan jeg alltids unnskylde det med ... )

Jeg ligger vel normalt på jern, men noe lavt på ferritin.
Kan du forresten forklare om det er noen sammenheng mellom jod og selen i forhold til opptak?

Kort sagt:
Både jern og selen (+jod) er nødvendig for at TSH skal "virke" slik at det faktisk BLIR dannet t3 og t4 når TSH er høy. Uten "passe" mengder jod, selen og jern vil det enten ikke skje ting, eller feil ting vil skje, eller "resteprodukter" (=TPO) bli flytende rundt. Om TPO flyter rundt for lenge og på feil plasser kan man få anti-TPO (slik som meg - og et kjertelangrep). For meg ser det ut som at vedvarende lavt jern kan ha gitt meg anti-tpo/hashimoto's.

For din del virker det - siden du har god effekt av selen/jod, men ikke har målt anti-tpo - som at problemet ligger et annet sted. Videre henger ofte struma&jodmangel sammen... så det antyder at du er på rett vei. Både skjemaet og "jod-legene" Dr. Brownstein + Dr. Abraham + Dr. Flechas mener at jod må balanseres med selen; 200 (-400mg i mer sjeldne tilfeller) for at dette skal gå på skinner. Det er det samme som flytskjemaet viser. Videre trengs antioksidanter (vit c, selen m.fl) for å fange opp restprodukter og avhende disse på en sikker måte...

Grovt, og sikkert unøyaktig, forklart....
PS - om du er usikker på selennivået så kan det måles i en serum-prøve... Etter min erfaring så er den ganske bra til å samsvare med hvor mye jeg har dyttet i meg...

Lagre skjemaet og de to tilhørende artiklene og ta det fram en dag hodet er mer med?
http://www.lmreview.com/articles/pri...tamin-d-part-I
http://www.lmreview.com/articles/pri...min-d-part-II/

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat