Tråd: Kokos?
Vis enkelt innlegg
Gammel 20-01-10, 21:09   #3
EostQ
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2009
Innlegg: 5
EostQ er på en erverdig vei

Sv: Kokos?

1. Alle kokosoljer er trygge mtp transfett. Transfett dannes ved ufullstendig herding, såkalt "delvis hydrogenering". Herding vil si metning. Kokosfett er ca 92% mettet, så det er en enkel sak å mette de resterende 8% umettede fettsyrene. Det er verre med hydrogenering av f.eks. soyaolje, der får man transfett.

Grunnen til at de kaldpressede anbefales er at de inneholder næringsstoffer(+smak og lukt av kokos) i tillegg til fettet. Dette er litt vel overdrevet spør du meg og er nok mye markedsføring. Jeg bruker de billige utgavene man finner på tyrkern, eller Delfia.

2. Kokosmelk er også helt trygt, så lenge den er uten tilsetningsstoffer. Jeg foretrekker den på pappkartonger da jeg ikke stoler på aluminiumsbokser. Mulig jeg er i overkant paranoid!

3. Som sagt, transfett har ingenting med kvalitet på kokosnøttene å gjøre. Kokosmasse er helt trygt og en god fettkilde, med rundt 6% karbohydrater(ingenting å freake ut for ).

EostQ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewski / Weston A. Price Svar med sitat