Vis enkelt innlegg
Gammel 03-05-15, 11:43   #4
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: spiller det noen rolle om karbohydratene kommer fra sjokolade eller brød?

Erstatter du karbohydrater med fett så skulle det ikke være noe problem å få i seg nok energi. Da mener jeg type kokosfett, meierismør, olivenolje - unngå planteoljer med høyt omega-6-innhold og unngå bearbeidet fett og transfett.
Du nevner ikke hvor mye sjokolade det er snakk om her, eller om du kutter karbohydrater fordi du ønsker å gå ned i vekt og/eller ønsker å oppnå helsefordeler av et karbohydratredusert kosthold. Da er det også vanskelig å gi deg gode tilbakemeldinger.
Karbohydrater fra grønnsaker, bær og nøtter/frø er det jeg ville prioritert. Da får du også i deg mere antioksidanter, som det jo ikke er spesielt mye av i sjokolade om den ikke er veldig mørk. Det er også noe karbohydrater i melkeprodukter om du tåler det. Velg helst fete melkeprodukter også her.
Det er vel intensiteten på treningen som avgjør i hvilken grad du trenger/bør fylle på med karbohydrater. Spiser du deg mett på mat med fett, proteiner og masse grønnsaker kan det hende at lysten på sjokolade avtar (jeg sier - kan hende - jeg tviholder selv på min mørke, helst 87% sjokolade - annen sjokolade har jeg heldigvis ikke noe behov for).

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat