Vis enkelt innlegg
Gammel 28-01-04, 16:04   #4
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

I store mengder ser det ut til at transfettsyrer senker innholdet av HDL-kolesterolet (det "gode" kolesterolet) og øker blodets innhold av LDL-kolesterolet (det "farlige" kolesterolet), altså viser det en klar negativ virkning på blodkolesterolet vårt. Ergo: for å unngå for mye transfett så bør man unngå harde margariner, og heller gå over til litt mykere varianter og flytende margarin ....i hvert fall så lenge det ikke er farlig.


Det er mye sant i artikklen ,men det er ca 2% transfett i margarin fortsatt, så vi bør unngå margarin fullstendig. Før var det ca. 50% transfett i margarin.
bruker vi margarin til steking blir fettet mer ødelagt.

Problemet for oss er at vi ikke kan forbrenne transfett + helserisiko.

Fordeling mettet / umettet må jeg prøve å finne ut av. Mat og helse har såvidt jeg har fått med meg, ingen klar formening om dette.

Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat