Vis enkelt innlegg
Gammel 19-05-15, 10:49   #23
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Økende smerter - reumatisme? Anti-inflammatorisk kosthold?

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Men jeg har inntrykk av at de som har fm er mye dårligere enn det jeg er, at de ikke er i stand til å jobbe og får uføretrygd etterhvert og sånt, jeg er heldigvis ikke der.

Nei, det er absolutt ikke skrevet i stein. De fleste av de bakover i min slekt som fikk denne diasgnosen da den var på "høyden i popularitet" på slutten av åttitallet er gardkjerringer med deltidsjobb i helsevesen eller butikk e.l ved siden av, og det er definitiv ikke et liv med mulighet for å legge seg nedpå og motta trygd De hadde kanskje en sykedag mer enn andre innimellom, men da jobbet (og jobber) fortsatt de som ikke har gått av med pensjon. Min mor er vel den eneste som har blitt langtidssykmeldt, men det er pga astma, ikke fm i seg selv (selv om jeg mener de to til en viss grad er linket) Mora til ei veninne er sykmeldt i perioder, men hun står fortsatt i jobb og jobber sikkert 60-70%. Men det er vel som med mange andre diagnoser, man hører mest om de sykeste.

Forøvrig er problemet med fibromyalgi at det lenge var en "sekkediagnose" hvor man puttet alle som man ikke helt klarte å finne en direkte og klar årsak til plagene til. I dag har man heldigvis begynt å stille mer krav til å ha flere av symptomene, men fortsatt blir nok endel feildiagnostisert (både som å ikke ha det og som å ha det). Veldig mange sykdommer har jo overlappende symptomer, og om legen ikke er villig til å slippe til eksperter, eller er veldig belest på nettopp det feltet selv, er det vanskeligere å finne ut av det (veldig selverfart dessverre ) Men du trenger ikke gå privat for å bli henvist videre, du har krav på en second opinion fra en annen lege, enten på samme legekontor eller et annet sted. Så du kan jo teste det først? Om du går til fysioterapeut kan jo også de henvise til eksperter.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat