Vis enkelt innlegg
Gammel 08-10-12, 08:38   #14
gamlebyen
Seniormedlem
 
gamlebyen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 958
gamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlys

Sv: Treningstråden for oktober 2012

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Volum? Men vil ikke volumet komme selv om man blir sterkere da? Synes nå disse styrkeløfterne ser temmelig volumiøse ut.

Hmm, kanskje jeg burde pumpe meir på reps da siden jeg godt kunne utviklet muskla i overkroppen en smule ja. Jeg holder meg stort sett på 5-12 reps med relativt tunge vekter (ift min kroppsvekt på 67kg iallefall).

Vil det bli mer volum om jeg tar flere reps og lettere vekter istedetfor? På den annen side, så "kondisjonerer" jeg så ofte at jeg tror kanskje volumet mitt forsvinner i svette uansett...kanskje.

Men trener ikke så hard styrke som deg heller jeg da, her går det for tiden mest i slynger av typen Red Cord som vi har hjemme. En aldri så liten lumbago forårsaket av knebøy satte en effektiv stopper for tung styrke en tid fremover, heldigvis kun muskulært og antakelig en sterk kjernemuskulatur hindret verre skade når det først skjedde.

Det flaue er jo at det skjedde i treningsrommet og ikke under IKEA møbelmontering etc. Men da veit jeg hvordan en ambulanse ser ut fra innsiden iallefall

Sorry at jeg ikke har fått svart før, Hypah, er midt i flytting.
Jo, selvsagt, volum og styrke henger sammen. Og ja, jeg er sterkere enn hva jeg er før. Men med et program for å øke styrken ville man f eks kjørt 5x5-serier, med tyngre vekter og gå for failure. Med dette, altså 8x8, øker man belastningen (64 reps kontra 25) på musklene for å 'pumpe' de opp. I alle fall i følge Vince Gironda som benyttet seg av dette.

Hans svar på spørsmålet om få reps og tunge vekter kontra mange reps og lettere vekter, var mange reps og tunge vekter! hehe. Selvsagt ligger man lavere på vekt med et 8x8-program enn med 5x5, men man trener seg meget meget fort opp. Og det merkes godt når hviletida kryper ned på under 30 sekunder... Han mente også at en treningsrudne burde ta maksimalt 50 minutter med 2-3 øvelser pr muskelgruppe. Og det er ikke noe problem med dette programmet.

Og håper at lumbagoen blir bedre! Høres utrolig kjipt og vondt ut, selv om du fikk en hyggelig prat med ambulansepersonalet i 'baksetet'.


Sist redigert av gamlebyen : 08-10-12 kl 08:43.
gamlebyen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat