Vis enkelt innlegg
Gammel 31-01-09, 14:58   #43
Fnutte
Medlem
 
Fnutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 411
Fnutte er virkelig snillFnutte er virkelig snillFnutte er virkelig snillFnutte er virkelig snill

Sv: Er fett og ketose farlig?

Opprinnelig lagt inn av Zincite, her.

har lyst å forklare hvordan jeg tenker - tror i forhold til dette med "inn og ut". Har lest flere steder at kroppen klarer ta opp en viss mengde fett i løpet av en viss tid. Det vil jo bety - og tror flere har merket det - at det ofte kan komme mere fett ut ufordøyd. Det vil ofte bli et flytende "produkt".

Samtidig vil bedre "drivstoff" (les godt med fett ) gjøre at kroppen fungerer bedre. Da vil det gå mere energi med til det. Som å vedlikeholde eller bygge opp muskelmasse - koster mere energi enn å "vedlikeholde fettvev" og energien blir lagret i musklene eller brukt i muskelarbeid og derved overført til varme eller fysisk å flytte gjenstander eller tilsvarende. Eller gi varmeproduksjon i kroppen generelt. Bedre hjernefunksjon også etter hvert.

Kroppen vil i tillegg bruke energi på å bryte ned eget fettvev om man er i en vektreduksjonsfase. Denne frigjorte energien kan brukes som jeg skrev over til varme, oppbygging av muskler osv.

Energi kan ta mange former, og jeg mener det er der den "vedtatte og oppleste-kalorier inn/ut- teorien" feiler. Kroppens kjemi betyr mye for hvordan energien brukes. Og spiser vi feil så vil ikke kroppen klare å fungere godt - og dermed vil vi bli slitne, kalde, tiltaksløse osv - fordi energien brukes på en lite hensiktsmessig måte. Selv om vi spiser færre kalorier. Da kan vi få en kropp som legger på seg fett, men som er energiløs og fungerer dårlig på andre måter.

Ser at dere kanskje er blitt enige mens jeg skrev innlegget, men poster det allikevel jeg

Dette er mer sånn som jeg tror det er også

__________________




til alle fra Fnutte
Fnutte er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat