Vis enkelt innlegg
Gammel 07-06-07, 20:15   #12
Foggelen
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 41
Innlegg: 6
Foggelen er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Atkins er dødelig for diabetes-pasienter

Vel, dette er tatt VELDIG ut av sammenhengen.... Det med diabetikere og dødelig har ingenting med mine meninger og faglige tanker om situasjonen.

Grunnen til jeg skrev det på dialekt, var at det var ment som et notat til kjæresten min, som har snakket om Atkins-dietten. Jeg ga dette til Iset, siden hun er interessert i dietter, og så ble alt dratt ut av sammenhenger og proporsjoner.

Det med diabetes og dødelighet er min egen løse tankegang og brainstorming, og har ingenting med faglighet og lærdom å gjøre, er mer en bisetning og spørsmål til meg selv for videre undersøkelse og lærdom. Samme med p-piller og røyk. Er ment mer som et resonerende spørsmål: P-piller og røyk fører til økt fare for blodpropp, mer fett i årene fører til økt sjangs for blodpropp, hvordan blir kombinasjonen?

Diabetispasienter generelt har lite med dette å gjøre, bortsett fra det om lite insulin i kroppen, og dets virkninger. Og ja, jeg vet forskjell på ketose å ketoacidose, og hvilke syrer som dannes osv osv, hele prosessen.


Så, Iset har tatt en setning ut fra sammenhengen og så har det blitt diskusjon om noe helt annet.


Og hvorfor Iset har lagt denne ut med DEN overskriften om, har jeg ikke snøring om.

Jeg er igrunnen for lav karbo diett. Lav fettnivå også. Er for at folk spiser sunnt, og trener jevnlig.

Det jeg lurte på, og det som EGENTLIG skulle være grunnlag for diskusjon, er følgende:

1. Hva er mengden c-peptider hos personer som går på atkins-dietten?
2. Hvilke mengder lipoproteiner har personer som går på atkinsdietten a. før dietten, b. under dietten kort sikt, c. under dietten lang sikt
3. Hva regnes som lang sikt?

Det er bevist at det som tar livet av diabetespasienter, er forhøyet nivå av lipoproteiner i plasma (2-4% mot 0.6% hos vanlige). Det jeg lurte på, er hvordan virkningen av lavt karboinntak virker på insulinnivå og fettnivå.

Som sagt, overskriften er feil og totalt avsporet, og en del av innholdet er ren brainstorming.


Sist redigert av Foggelen : 07-06-07 kl 20:31. Årsak: m.
Foggelen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: min egen Svar med sitat