Vis enkelt innlegg
Gammel 16-08-09, 03:22   #1
Mr. Muscle
Medlem
 
Mr. Muscle sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Randaberg
Innlegg: 234
Mr. Muscle er ny på veien
Exclamation

Unngå å bli lurt av søtstoffer

Mange går rett på limpinnen når de ser varer merket med "sukkerfri", "ikke tilsatt sukker" eller lignende. Da er det jo bare å trykke i seg så mye som magesekken kan romme, tror da enkelte. Hadde verden bare vært så enkel
Fakta er den at de aller fleste sukkeralkoholer har glykemisk indeks og dermed påvirker blodsukkeret og insulinresponsen.
Mange av de som opplever stagnasjon i vektreduksjonen bør nok gå seg selv i sømmene og sjekke varedeklerasjonen på søtsakene de inntar.

Har lest at noen på forumet har en forkjærlighet for maltitol. Jeg kan vel bare oppfordre til å droppe alle produkt med maltitol.
Maltitolsirup har en GI på 52, i motsetning til vanlig sukker som har 60. I tillegg har maltitolsirup kun 75% av søtningseffekten til vanlig sukker. Med andre ord må det brukes mer maltitolsirup for å oppnå samme søtning som sukker.
Når det gjelder maltitol (pulverform) er GI 36. Heller ikke dette er å anbefale på en lavkarbodiett.

Her er en GI liste jeg fant av søtstoffer - sjekk alltid varedeklarasjonen og sørg for at den ikke inneholder noen av følgende stoffer.
Mannitol og Erythritol (Sukrin) er selvsagt lov ettersom GI er 0
Kan også legge til at aspertam, acesulfam K og sukralose er lovlige i en lavkarbodiett.
Tør ikke tenke på hvordan det skulle gått uten Cola Zero, da hadde jeg ikke vært å snakke til Colajunkie


Kilde: http://lowcarbdiets.about.com/od/wha...aralcohols.htm

Spørsmål & Svar

Hva er GI og hvorfor er dette problematisk i forhold til vektnedgang?
GI står for glykemisk index og er en måleenhet for hvor raskt karbohydratene (i et gitt produkt) øker blodsukkeret i forhold til ren glykose. Økt blodsukker øker utskillelsen av hormonet insulin som har 3 funksjoner. Lagre fett, omdanne fett (via lever) og holde fettet låst i fettcellene. Så lenge insulinet holder fettet låst blir en vektnedgang vanskelig ettersom musklene da ikke får næring med mindre du spiser.

Kan jeg benytte meg av Splenda, Natreen eller Canderel?
- Helst ikke, alle disse inneholder blodsukkerstigende element bl.a. maltodextrin
Et google søk gir noe forskjellige antydninger for GI-en til maltodextrin. Noen plasser leser jeg at GI-en er som sukker (60) andre plasser blir GI-en oppgitt til å være høyere enn glykose (100). Det høyeste jeg har sett er en side som opplyser at maltodextrin har en GI på 137.

Tas maltitol opp i tarmen?
- Maltitol har glykemisk index og påvirker blodsukkeret. Skal noe påvirke blodsukkeret må det tas opp i tarmen. Svaret er med andre ord ja.

Er aspertam å anbefale?
- Aspertam anses som trygt å bruke ifølge en rekke studier. Alt skal selvsagt konsumeres med måte, aspertam er inget unntak. Den glykemiske indeksen til aspertam er 0.
Aspertam hadde neppe vært lovlig i Norge dersom det var bevist helseskadelig

__________________



Sist redigert av Mr. Muscle : 24-11-10 kl 20:09. Årsak: La til spørsmål og svar
Mr. Muscle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Absolutt NULL karbohydrater Svar med sitat