Vis enkelt innlegg
Gammel 04-05-15, 13:04   #11
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Spiller det noen rolle om karbohydratene kommer fra sjokolade eller brød?

Flott at du leser deg opp litt! Kunnskap er viktig for å forstå hvordan din kropp fungerer.
Jeg tror du godt kunne testet å beholde de 20 grammene med sjokolade om kvelden, men passe på blodsukkerstabiliserende kost resten av døgnet. Ja - det du nevner kan godt være grunnen til at vekta ikke slipper. Du gir kroppen kanskje ikke sjansen til å komme over i fettforbrenningsmodus.

Stress kan og være en grunn til forhøyet blodsukker - men om det er et tema for deg må du kjenne på. Veldig hard trening kan også stresse kroppen.
Intervall og styrke i ca maks en time skal kunne gå bra, evt lange rolige turer. Dette kan mange mer om enn meg. Jeg kom ordentlig igang igjen med trening først på nyåret.... trener som nevnt - intervall og styrke for det meste + litt yoga (og meditasjon) - 4-5 ganger i uka. Den treningen ser ut til å ha hjulpet på magefett for min del - jeg har aldri hatt mange kilo over ønsket vekt, men de som kom siste svangerskap har vært gjenstridige.

Som også nevnt - matintoleranser kan og stresse kroppen.

Alt stress kan altså gi forhøyet blodsukker => insulinproduksjon => fettlagring. I tillegg til disse karbohydratene altså.
Kanskje et mål for deg kunne vært å innføre flere grønnsaksorter til samme måltid hvis du synes det blir kjedelig å kutte ut stivelsen (potet, ris, pasta/korn)?
Du kan jo klargjøre flere typer og lagre i kjøleskap og ta frem når du trenger det? Jeg synes ihvertfall det hjelper å passe på å ha et lager med forskjellige grønnsaker så jeg ikke går så lett lei. Ovnsbaking av grønnsaker prøver jeg å gjøre ukentlig - da har jeg over masse smør, olivenolje, havsalt og urter... synes det er både godt og mettende. Ingen savner poteten da.
Blomkålmos er og en måte å få inn mer fett i et middagsmåltid...

Sellerirotfries er og et alternativ. Litt søtpotet er og noe jeg spiser innimellom. Har ikke testet blodsukkeret mitt på det - kjenner noen som ikke "tåler" søtpotet - så vi er igjen forskjellige - og så er det jo igjen - alt med måte..

Håper du finner frem til din balanse!

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat