Vis enkelt innlegg
Gammel 19-05-11, 12:05   #10
Bjella
Medlem
 
Bjella sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Alder: 47
Innlegg: 279
Bjella har en fantastisk aura rundt segBjella har en fantastisk aura rundt seg

Sv: PCOS skravletråd

Jeg hadde prøvd et år på å bli gravid. Er hos gynokologen som sier at jeg nok ikke har eggløsning. Søsteren min hadde fått diagnosen PCOS, så jeg nevner dette for legen. "Ja det er det du også har" , uten noe som helst forklaring rundt det, og han hadde ikke tenkt til å nevne dette om jeg ikke hadde sagt det selv. Dette er over 10 år siden men kjenner jeg irriterer meg ennå.

Men jeg var heldig og fikk pergotime som jeg reagerte bra på og ble gravid

I mellomtiden leste jeg mye på internett om PCOS og kjente meg mye igjen. Fant ut at lavkarbo var noe som anbefaltes for PCO damer. Men jeg satt meg ikke godt nok inn i det. Leste at det var viktig å gå ned i vekt for å bli gravid. Vi ønsket oss en baby til og startet på nytt opp med pergotime. Og jeg slanket meg litt ikke så lavkarbo, men husker jeg spiste noen barer ol. Om man går ned i vekt så hjelper det på å bli gravid hadde jeg jo lest. Husker spesielt at jeg flere ganger leste at kvinner med PCOS er det som få barn når det er hungersnød. Jaja så da får jeg sulte litt da.... Og jeg kuttet ned på karbene. Men ble nok lite av alt særlig fett og karber.
Ikke like enkelt denne gangen, ble mange hormonkurer og to SA. Men så endelig ville spiren klamre seg fast og vi ble 2 barnsforeldre.

Hva nå tenkte jeg. Jeg har fått de barna jeg vil ha. Men jeg har jo fortsatt en kropp med PCO, og da er jeg jo i risikogruppen for en haug med sykdommer jeg ikke har så lyst på. Vil jo gjerne kunne følge opp og leve lenge for de barna jeg har jobbet så hard for å få.
Fikk ny gyn. som jeg spurte om dette. Han kan masse om tema og fikk virkelig forklarte meg at lavkarbo er slik jeg må leve. Det er en del år siden nå og jeg har lært mye men også feilet en del.
Jeg prøver nå ketolyse for å gå ned i vekt, men kommer til å fortsette lavkarbo etter det også. Jeg tror også at dette er et kosthold for hele familien, men der må vi fortsatto prøve oss litt frem.

__________________



Sist redigert av Bjella : 19-05-11 kl 12:11.
Bjella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF sånn ca. Svar med sitat