Vis enkelt innlegg
Gammel 13-03-14, 09:03   #1
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Studie dokumenterer at mettet fett gir mer kroppsfett

"Denne studien kan dokumentere at inntak av flerumettet fett kan gi økt muskelmasse og lavere fettprosent sammenlignet lik mengde med mettet fett."
http://www.trening.no/kosthold/15449.o2.html

Sakset fra artikkelen:
"Denne nye forskningsartikkelen viser at mettet fett gir mer kroppsfett og mindre muskler enn flerumettet fett. Dette er den første studien på mennesker som viser at fettinnholdet i maten vi spiser ikke bare påvirker kolesterolnivået i blodet og risikoen for hjerte- og karsykdommer, men også er bestemmende hvordan kroppen lagrer fettet. Å legge på seg ved hjelp av kalorier fra flerumettet fett, ser ut til å gi en økning i muskelmasse og mindre fettvev sammenlignet med overspising av lik mengde med mettet fett."

"Halvparten av forsøkspersonene spiste fett- og kaloririke muffins med fett hovedsakelig fra flerumettet fett, mens andre halvparten spiste muffins med hovedsakelig mettet fett. Begge muffinstypene innhold like mye sukker, karbohydrater, fett og protein. Den eneste forskjellen var fett-typen."
"Resultat
Selv om begge forsøksgruppene fikk lik vektøkning, gav inntak av muffins med mettet fett en større økning i fettmengde rundt lever og magen sammenlignet med forsøksgruppen som inntok flerumettet fett. Også økning i total fettmengde var større hos forsøkspersonene som spiste mettet fett sammenlignet med forsøkspersonene som spise flerumettet fett.
Denne studien kan kanskje forklare denne sammenhengen ved å vise at flerumettet fett kan påvirke kroppssammensetningen bedre sammenlignet med mettet fett. "
"Studien viser også at et stort inntak av mettet fett aktiverer et gen i fettvevet vårt som øker lagringen av fett i magen. Flerumettet fett kan «slå på» gener i det viscerale fettet som kan gi reduksjon i fettlagringen samt økt sukkerforbrenning. Men det påpekes at det kreves mer forskning på dette området for å forstå hvordan dette virker på mennesker"


Er dette noe lavkarbere opplever?
Jeg syes jeg har en bra balanse mellom flerumettet fett (planteoljer, her: olivenolje) og mettet fett (animalsk) og
kokosolje (cocosa), men synes at magefettet sitter godt - noen jeg har tenkt at skyldes alder og en forkjærlighet for vin og ost...
Jeg har ikke lest selve studien (link helt nederst i artikkelen), men jeg reagerer litt på denne formuleringen:
Å legge på seg ved hjelp av kalorier fra flerumettet fett, ser ut til å gi en økning i muskelmasse og mindre fettvev sammenlignet med overspising av lik mengde med mettet fett.

Kan en av forklaringene være at mettet fett går dårlig sammen med høykarbo, mens flerumettet fett reduserer virkningen av karber?

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat