Vis enkelt innlegg
Gammel 08-03-09, 18:23   #22
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Gravid, lavkarbo og diabetes

Heisann du - og gratulerer så mye! Jeg er også gravid, og kjenner igjen noen av problemstillingene du reiser, spesielt da jordmor sa at jeg med PCOS har lettere for å få svagerskapsdiabetes.
Men jeg har lyst til å fortelle de rådene jeg fikk hos Lindberglegen (som jeg har gått til i ca to år)
- Kanskje først litt om mitt ståsted - omtrent ferdig slanket da jeg ble gravid
- PCOS, ikke diabetes, bruker metformin
- Ikke Atkins, men eurodiett uten produkter. Før jeg ble gravid holdt jeg meg til fase 3.
Men tilbake til legen:
Jeg har økt risiko for å få svageskapsdiabetes, men siden jeg lever slik jeg gjør tror ikke legen at jeg vil få dette.
Jeg skal fortsette å ta en metformin om morgenen
Jeg skal spise to -tre måltider med lav GI mat/karbohydrater om dagen, og resten som før.
Vedr fett så spiser jeg det som er naturlig i kostholdet, nøtter, avocado, olje etc.
Og legen sa at min diett er helt perfekt for en graviditet, for jeg holder et jevnt blodsukker (ble litt stolt da hun sa det må jeg innrømme )
Men min dag ser omtrent slik ut:
Frokost: to rugsprø, kaviar, 2 egg, agurk (alltid det samme...)
Lunsj: Salat av cherrytomat, agurk, feta, oliven soltørket tomat, kylling eller noe
Middag: Wok av kjøtt og grønnsaker, kanskje med litt risnudler, eller annen middag bestående av kjøtt, grønnsaker, en håndfull ris/couscous, bønner etc
Kvelds: gresk yoghurt m nøtter og frukt. F eks et eple. Spsier forøvrig to frukt om dagen, så ett mellom ved behov kan være nøtter og en pære.

Jeg er nå 20 uker på vei og har gått opp ca to kg.
Føler meg fantastisk bra, trener yoga to ganger i uka og går tur ellers hver dag. Mediterer tre ganger om dagen. Det er akkurat som om den siste rest falt på plass da jeg ble gravid. Jeg har hatt på grensen høyt blodtrykk blant annet, og vips er det på plass f eks.
Jeg har to svangerskap bak meg (for leeenge siden, 17 og 19 år siden!), og er i mye bedre form nå enn da!
Legen sa at dette kostholdet hvor man holder et jevnt blodsukker er bra mot:
Svangerskapskvalme
Svangerskapsforgiftning
Svangerskapsdiabetes
Forhindrer å legge på seg så mye i graviditeten
Og man får ikke så store barn

Dette synes jeg er fantastisk å tenke på, at bare fordi jeg lever så flott som jeg gjør, med all den nydelige maten, så gjør jeg alt riktig!

Ønsker deg masse lykke til, og hvis du er urolig så ville jeg kanskje fulgt rådet som er gitt her om å oppsøke en lege på Lindbergklinikken. Det kan jo hende du får noen gode råd om hvordan du kan bruke graviditet og ammeperiode til å gå ned noen ekstra kg? ikke uvanlig det.
Også synes jeg Albertine gav et utrolig nyttig råd helt øverst her.
Også synes jeg kanskje man skal være litt skeptisk, men ikke så mye at det går ut over livskvaliteten. Man kan være redd for så mye og mangt under graviditeten. Og selv om det ikke er forsket så mye på graviditet og ketose, så er det gjort noen studier.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat