Vis enkelt innlegg
Gammel 09-05-12, 09:06   #15
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Vannansamling etter intervalltrening?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

uten å ha lest noe om det har jeg trodd at kortisol var muskelnedbrytende.. Kardio utenom rolig-moderat er utelukket hos de som skal stille i bodyfitess og lignende. Crossfit handlet vel om andre ting enn å ha muskelmasse å vise frem!

Ah, da skjønner jeg. Vel - har sett bilder iallfall som tyder på at crossfit også kan bygge muskler. Uten at jeg vet om hvor stor andel det gjelder.

Når det gjelder kortisol så er det mer nyansert. Det er normalt med en kortisoløkning etter hard trening - enten det gjelder styrke eller cardio. All trening er nedbrytende for at kroppen skal stimuleres til å bygge sterkere. Forskjellen er at styrke ofte er kortere økter og heller ikke så hyppig som cardio. Dermed vil man tradisjonelt ved cardio ha høyt kortisol i kroppen lenger enn etter styrke. Da blir kortisolet mer av et (skadelig) mønster (lange, forhøyede perioder) som vi finner ved stress og sykdom enn ved det naturlige mønstret for muskelbygging ("spisse topper og dype, vide daler").

Man kan godt trene kondis med "riktig" kortisolmønster, men det vil da bli
"lange turer med lav-moderat intensitet" + "sjeldnere, korte sprintøkter".
F.eks lengre turer 2-4 ganger i uka + 20minutters sprintintervaller 1 eller 2 ganger i uka.

Og så er kortisol summen av flere faktorer da: trening, helse(kosthold + eventuell sykdom), søvn og psykisk stress... Kroppen skiller ikke på hvor det kommer fra, bare hvor mye og hvor lenge man har ...

For å komme tilbake til temaet så høres det ønskelig å holde normalkortisolnivået lavest mulig om man skal bygge, ja - for å få mest mulig utav kortisoltoppene.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat