Vis enkelt innlegg
Gammel 22-08-04, 18:58   #2
nalana
Seniormedlem
 
nalana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
Innlegg: 1.919
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

Spaghetti og ris

Hvis han er glad i både spaghette og ris, så har du jo et godt utganspunkt. Vet ikke hvor odt du kjenner til dette med forskjellige typer både ris og pasta, og de store forskjellene i GI. Ser du følger Lindbergs, så da kjenner du sannsynligvis til dette, men jeg tar det allikevel for sikkerhets skjyld, eller for andre interesserte.

Først risen, hvis han er litt sær i kosten, så snakker vi kanskje her om vanlig hvit ris. Hvis man bytter ut denne risen med basmati, (tror ikke han merker forskjell) og koker den på svak varme, og heller litt lenger, så får denne risen en akseptabel lav GI. Husker ikke tallene, men går ut i fra det står i Lindbergs bok. Det kan også være det er Michel Montignacs bok jeg har dette fra, men det er uvesentlig. Resultatet er det samme.

Hvis du har spaghetti oftere enn pasta, og bruker det også til andre ting enn den typiske kjøttsausen, så har du et bra utgangspunkt til å variere. GI-en synker til et lavt nivå hvis du koker den aldente. Dvs maks 6 min, gjerne bare fem. Hvis poden, eller andre i husstanden ikke er vandt til dette, så går det jo an å venne dem til det gradvis. Gå ned til 10 min i første omg, siden til 8, og til slutt har du lurt dem til å akseptere spaghettien svært aldente

Personlig synes jeg vanlig kokt spaghette er helt kvalmt nå, hvit og tykk og ferdigtygd. Mye bedre med litt tyggemotstand.

Og så en ting til. Det er mange barn som er glade i tomatsuppe, og som regel er det da posesupper det dreier seg om. Hvis det er tilfelle for din gutt også, så kan du gjøre den både sunnere og med lavere GI, hvis det er det du tenker på da, hvis du lager den selv. Og med et egg eller 2 pr person, så må jo det være fin middag
Lykke til, jeg synes ikke han virker så vanskelig i kosten den gutten din jeg, har hørt om mye verre tilfeller

__________________
:sa Nalana
Replace one worry with another, thats the secret of life

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat