Vis enkelt innlegg
Gammel 30-12-11, 16:14   #58
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

For det første: DRITT lei av dette idiotiske argumentet om at lavkarbo ikke egner seg for folk som driver med idrett! Det kommer alltid fra folk som bør vite endel om fysiologi, hormoner, ol. men som tydeligvis har sovet gjennom skolegangen sin.

Å si at mannen-i-gata trenger karbohydrater fordi toppidrettsutøvere spiser det er som å si at en lada trenger flybensin fordi en F16 går bra på det. Newsflash: 99,99% av Norges befolkning er "Ladaer", og hvor enn mye du trener og hvor enn irritert du blir på dette utsagnet; Sorry, sammenlignet med sportseliten er du fortsatt en Lada, og du trenger ikke flybensin.

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

En nevø av meg har drevet aktivt med boksing, men innenfor den sporten kan jeg ikke se at lavkarbo vil hjelpe i det hele tatt; tvert imot faktisk.

Bare en liten apropo.. Jeg har selv drevet med thaiboksing, og kan love deg at lavkarbo gir flere fordeler enn ulemper for en bokser! For det første vil økt inntak av animalsk protein, fett og mineraler øke produksjonen av anabole hormoner (veksthormon, testosteron, mm.), som hjelper både på styrke, restitusjon og mental fokus i en slik sport. For det andre er man bortimot sikret å få nok proteiner til å drive en idrett som krever mye styrketrening, og til slutt; Når forbrenningen er optimalt tilpasset fett (ketoner, frie fettsyrer) vil man aldri oppleve den "veggen" man smeller inn i når musklenes glukoselager tømmes (f.eks. midt i en boksekamp) og man unngår i stor grad melkesyreproduksjon når hoveddelen av energien kommer fra fett (lactat er såvidt jeg husker et biprodukt fra nedbryting av glukose med for lite oksygen).

Så jauda, lavkarbo passer nok i grunn greit for alle som ikke driver med styrkeløft eller 60/100 meter sprint på olympisk nivå.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat