Vis enkelt innlegg
Gammel 03-03-09, 18:33   #10
KarboFersking
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Nordland
Innlegg: 15
KarboFersking er på en erverdig vei

Sv: Gravid, lavkarbo og diabetes

Tusen takk for gratulasjoner og gode råd.
Ser at flere av dere nevner GI-Tabellen. Noen som har en link til denne?

Høres ut som om tankegangen mange av dere presenterer innebærer å øke karbo gjennom produkter som er lav på GI. Har allerede prøvd å øke mengden grønnsaker, er mer skeptisk på frukt (selv om jeg har veldig lyst på det), da frukt og rotgrønnsaker har en tendens til å skape blodsukkersvingninger hos meg. Spiser nå ca 500g kokte grønnsaker + 2-300g salatgrønnsaker daglig. Har bakt proteinbrød, noe som har hindret vektnedgang før, men er et godt lavkarbo korn-alternativ når jeg ikke lengre skal ned i vekt, da blodsukkeret ikke reagerer på det.

Det er forresten et utmerket poeng at det er stor forskjell på å være i ketose og lavkarbo generelt. Dette er kanskje noe av det jeg er mest usikker på, hvor mye må jeg egentlig øke? Vil det være "nok" dersom jeg er akkurat utenfor ketose? Nå tenker jeg ikke vektnedgang, men blodsukkerkontroll.

Jeg merker at jeg allerede reagerer noe annerledes på noe lavkarbomat. Takler ikke omeletter lengre, noe som innebærer at jeg må tenke nytt ift lunsj. Svin og kyllingfilet går fremdeles bra, og det samme med laks. Kjøttdeig går noen dager, men ikke andre. Reagerer på sterke oster og slikt også. Har stort sett dårligere apetitt nå enn før, men mer lyst på høykarbomat enn før - noe som gjør at jeg tenker litt på dette med å få i meg nok og riktig mat. Tar vitamintilskudd og folsyre, gjort dette siden lørdag.

Jeg har forresten allerede kontaktet legen min, men fikk da beskjed av sekretæren om at jeg pent måtte vente til jeg nærmet meg 12 uker for å få en svangerskapskontroll. Og dette er en lege som jeg har diskutert disse problemstillingene med i forkant av graviditeten, og som har lovet meg tett oppfølging under svangerskapet pga diabetesen.

__________________



Sist redigert av KarboFersking : 03-03-09 kl 18:46.
KarboFersking er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har gått 6 mnd på Atkins, er nå gravid os spiser lavkarbo for å stabilisere blodsukkeret Svar med sitat