Vis enkelt innlegg
Gammel 19-11-07, 22:47   #1
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk
Post

Gerds ostekake

Gerds Ostekake

Bunn:
250g. grovhakka mandler
100-150g. romtemperert smør
- Blandes godt og legges i en papirkledd rund form

Fyll:
1 boks seterrømme
1 pk kremfløte (1/3 l)
1 pakke Eldorado bringebærgele (1/2 mengde vann)
1 pk Tine kremost, naturell
- Lag geleen og la den stå og avkjøle
- Rør sammen kremost og rømme til den blir klump-fri
- Visp kremen.
Bland så alt sammen, rør forsiktig. Tømmes over bunn. La stå kaldt natta over.

Kaka totalt inneholder ca 35 karber. Og den er mektig!!!

SUPERT TIPS FRA VAFFEL:

Sitat:

I går laget jeg denne kaka i muffinsformer! Som små posjonskaker. Ideen oppsto fordi jeg skulle ha med meg noe til meg selv i et kaffeselskap.

For at det skulle funke (at ikke formene bare flata ut) plasserte jeg papirformer m/innhold i en metall-muffinsform mens innholdet stivna i kjøleskapet. Så var det bare å ta med seg en liten kake (den passet perfekt i en liten rund tupperware-boks), vrenge av papiret før jeg plasserte den på tallerkenen. Riktig lekker så den ut... og så slapp de andre å synes synd på meg (for det er av og til det vanskeligste med hele kuren).

Jeg regnet om på oppskriften (minket den), brukte saften av ekte bringebær med gelatin, søtet med litt stevia... istedet for Heistad-geleen. Da ble gårsdagens utgaver av disse 1,83 g karbo pr litenkake. Og det holdt med en. Poenget var jo å ha noe på tallerkenen! Resten ligger i fryseren til andre anledninger.

Tips fra Imse vedr. blandingsforhold med funlight saft:

Sitat:


Jeg laget denne i går til middagsgjester i dag. Laget gelè av 2dl funlight granateple, 1dl vann og 5ts gelantinpulver( hadde holdt med 4 tenker jeg,og jeg mener 1ts pulver=1 gelantinblad).

Denne var mye bedre enn med bringebærsmak, men så er jeg fullstendig allergisk mot smaken på kunstig bringebærsaft/gelè.

Fikk mye skryt av vennina mi som bare måtte ha oppskriften, for hun hadde ikke tenkt på det med å lage gelè av funlight og hun liker heller ikke bringebærsmaken.

Ville bare skrive ned forholdet på gelèen i denne tråden for jeg satt en time i går og prøvde å finne ut hvilket forhold man skulle ha av saft og vann og gelantin.


Sist redigert av Gerd : 25-03-11 kl 21:08.
Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat