Vis enkelt innlegg
Gammel 24-08-12, 07:57   #16
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Å kutte ut alt søtt

Interessant det du skriver der, Yrla. Jeg leste ett eller annet sted at vår smaksans for søtt egentlig er utviklet for å få oss til å spise proteiner. For i et steinalderkosthold er det ikke mye som vil vil kalle søtt på våre breddegrader iallfall, annet enn i en kort sesong med multer, bringebær, markjordbær og blåbær.

Når det gjelder det psykologiske aspektet med søtt lurer jeg på - har ikke sett noe skrevet om dette - hvor mye vi kan psykosomatisere. Dvs at psyken kan påvirke kroppen. Kan det hende at noen av de som opplever insulinutskillelse på en del søtstoffer ikke egentlig har en fysisk virkning av selve søtstoffet, men somatiserer en respons basert på en psykisk forventing? Altså - dette er tankespinn, men interessant er det. Uansett vil insulinutskillelse kunne føre til fettlagring så lenge det finnes *noe* å lagre i blodbanen... og det gjør det jo.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat