Vis enkelt innlegg
Gammel 11-06-14, 15:05   #5
karbofrøken
Juniormedlem
 
karbofrøken sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 41
karbofrøken er på en erverdig vei

Sv: Ikke lov med niste i barnehagen

Dette synes jeg høres veldig tullete ut av barnehagen!

Altså; allergier finnes overalt i samfunnet - og om barnet er en anafylaktisk eggeallergiker som reagerer med anafylaksi bare det er eggestøv i samme rom - så har barnet en ekstremt sjelden form for allergi som medfører store problemer i alle settinger. Da tenker jeg at tiltakene burde være rundt dette barnet - og ikke alle som omgås barnet. Tenk om det hadde dreid seg om en tilsvarende allergi mot mel (ja, det finnes!) - skulle barnehagen da nektet alle i barnehagen å spise brød? Det hadde blitt ramaskrik fordi brød er et så innarbeidet element i norsk kosthold. Da hadde de helt sikkert funnet andre løsninger for å skjerme barnet (f.eks la det enkelte barnet spise sin niste på et eget rom eller ta barnet ut når de andre spiser).

Som foreldre har vi rett til å påvirke våre barns kosthold, og ingen kan tvinge oss til å fore barnet med brødmat fordi det skal gå i barnehage. Jeg hadde bedt om et møte med styrer og ped.leder og forklart (på en vennlig måte) hvordan dere tenker og hvordan dere i praksis kan gjennomføre det kostholdet for deres barn.

Vi har nylig innført lavkarbokost på våre 2 barn (1 og 4 år) - av samme årsak som deg, nemlig store problemer med treg mage. Det har løst seg umiddelbart på dette kostholdet. "Heldigvis" har vi en niste-barnehage, så foreløpig går det fint å lage lavarbolunsjer hver dag. Dessverre går de ikke i en "null-sukker" barnehage, så her er ofte kaker, is o.l. ifbm bursdager el feiringer. Det synes jeg er et stort problem, i hvert fall når det er såpass ofte (hver uke). Vi har laget en boks de har stående i frysen med lchf-sjokolademuffins til slike situasjoner, og er stemplet som verdens verste foreldre fordi vi ikke lar barna våre spise sukkermaten de andre får. So be it! Det skal ikke mer enn 1-2 kakestykker el brødskiver til før ungene våre er skikkelig plaget av forstoppelse. Før vi la om brukte 4-åringene avføringsmidler (i flertall) daglig, noe hun har gjort siden hun var 1,5 år. Har vært grundig utredet uten funn av annet enn funksjonell forstoppelse - så denne enorme endringen forteller oss at barna våre faktisk ikke tåler høykarbomat. MEn å få aksept blant dette hos dem som tror at karbohydrater er livsnødvendig er det bare å glemme.

karbofrøken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat