Vis enkelt innlegg
Gammel 26-11-13, 09:00   #4
timich
Medlem
 
timich sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Indre Agder
Alder: 47
Innlegg: 409
timich har en fantastisk aura rundt segtimich har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Langdistanse, intervall og lavkarbo

Spiste du ingenting under økten? En treningsøkt på hele tre timer trenger regel tilførsel av energi, uansett om du går på lavkarbo eller ei... Du kunne like gjerne møtt denne "veggen" om du spiste høykarbo til vanlig (men det er også riktig som smgj skriver, at kroppen din ikke er helt omstilt ennå). Så ja, det ville nok ha hjulpet å spist fett under økten (nøtter el.l.). Du trenger tilførsel av energi under en slik økt, enten fett eller karbohydrater (eller begge deler, jeg hadde definitivt hivd innpå en banan under en slik økt. Men det spørs jo om det var tre timers trening eller tre timers "trening" )

Ellers har jeg også erfaring med at kortintervaller er vanskeligere å få til om man spiser veldig lite karbohydrater, jeg mister iallfall en del av eksplosiviteten. Det går å gjennomføre, men jeg syns ikke de blir like effektive. Lange og rolige sykkelturer/løpeturer har fungert fint for meg hele tiden.

Men nå spiser jeg ikke så lite karbohydrater lenger, det fungerte alldeles ikke for meg og treninga - jeg trenger mer energi på trening og liker dessuten ikke å ha en masse restriksjoner i forhold til mat (jeg kan leve med å unngå ferdigmat, brød, sukker, kaker, hvetemel, pasta osv, men jeg klarer ikke å leve et liv der jeg skal føle meg som en synder hver gang jeg spiser frukt eller havregryn). Så 100-150 g karbohydrater i døgnet er passe for meg - da har jeg mye energi til trening, mye mat å velge i, har framgang i både kondisjon og styrke og går samtidig ned i vekt. Men alle må finne sin måte

Når det gjelder Strømsgodset og Odd Grenland så har de spist lavkarbo, men ikke ekstremvariant. Og de har alltid fylt opp glykogenlagrene med både posteter og pasta før/etter store og langvarige prestasjoner (kamper).

Anbefaler ellers denne artikkelen til Vegard om trening og lavkarbo. Og at det ikke trenger å være så hokus pokus å legge om livsstilen litt

__________________

Sist redigert av timich : 26-11-13 kl 09:17.
timich er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat