Vis enkelt innlegg
Gammel 19-10-04, 15:05   #1
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

"Oversette" oppskrifter til lavkarbo

Jeg har hundrevis av kokebøker og veldig mange permer med utklipp av GODE oppskrifter fra mange år tilbake. Jeg skal, når jeg får tid, "oversette" disse oppskriftene til lavkarbo-mat. (Ikke alle oppskriftene, da!) Det er jo masse jobb, men verden er full av god mat, og jeg er sikker på at alt kan omgjøres til lavkarbo. Det er kombinasjonen av smaker og ingredienser som "gjør" retten. Brødet, risen eller pastaen lager jo ingen smak.

Man kan egentlig bare tenke på en favorittoppskrift og så bruke de samme ingrediensene, ikke sant?

For eksempel:

Gresk smak: man kan ta ingrediensene fra gresk salat: agurk, fetaost, rødløk, salatblader, sorte oliven, paprika, tomat og putte i en gryte med kalkunkjøtt, servere ved siden av kyllingfilet, putte oppå en omelett, lage matmuffins av hvetemelerstatningen: 1/3 soyamel, 1/3 sammalt spelt og 1/3 finhakkede mandler.
Tacosmak: Bruke tacoingrediensene rømme, kjøtt, revet ost, mais?, tacosaus, salatblad og lage tacosuppe med av tomatboks, tacosaus, litt kjøttdeig med tacokrydder og toppe med revet ost og en rømmeklatt. Man kan lage ovnsgrateng, tacosalat med kaldt kyllingkjøtt og putte i matboksen og ta med jobben.

Gulrotkake-smak : kanel, smør, revet gulrot, smøreost, grovhakkede hasselnøtter, rosiner? Kan lage en alternativ sunn kake med hvetemelerstatningen, bare bruke hovedingrediensene som gjør gulrotkaken så god. Kanskje bare blande smøreost med kanel, grovhakkede hasselnøtter, smør og drysse bittelitt revet gulrot over???

Cæsar-smak: parmesan, hvitløk, kylling, salatblader, olivenolje. Dette kan jo bli varme og kalde retter, ovnsretter eller suppe. Suppe av kyllingkraft, med olivenolje, hvitløk, kyllingbiter + noen grønnsaker. Dryss over parmesan.

Waldorf: valnøttkjerner, epler, ananas, yoghurt naturell. Nå spiser kanskje ikke så mange her ananas, men lage salat eller middagstilbehør av blandet: rømme, yoghurt naturell, stangselleri, valnøttkjerner, epler for eksempel.

Indisk smak: kylling, yoghurt, løk, kanel, nellik, koriander og kanskje karripasta. Kan lages som suppe, som matmuffins, salat, ovnsrett osv.

Kinesisk smak: kjøtt (kokt skinke?), ananas, soyasaus, ingefær, løk, bønnespirer, kinakål. Samme her: lag en suppe, salat eller gryterett.

For eksempel kan man ta hovedingrediensene fra hva som helst og lage nye retter.
Dette er noe jeg synes er kjempegøy - å jobbe kreativt med å lage nye matretter. Kunne forsåvidt ha tenkt meg å lage kokebok.

Skal selvsagt legge inn flere oppskrifter her etterhvert.

Masse godt i vente, venner, bare tiden strekker til!
marianne

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat