Vis enkelt innlegg
Gammel 25-11-14, 15:08   #24282
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Det er ikke helt unormalt iallefall.
Mange mennesker tror i fullt alvor at en hund, et av de mest sosiale kjæledyrene vi har, trives helt greitt med å tilbringe opp til 16 timer i døgnet i bur fordi "de får jo tur morgen og kveld + mat og drikke".
Argumenterer man med dem går de i forsvarsposisjon og mener at "alle har rett på hund" selv om man ikke har tid til å ta seg skikkelig av hunden.
Jeg bruker ikke, og har aldri brukt bur til mine hunder annet enn selvsagt sikring i bil og når de har vært hos veterinær.
Jeg ser på mine hunder at de døser en del i løpet av dagen, men de flytter også mye på seg og de foretrekker å være i nærheten av oss tobeinte. Om det var slik at hundene ville ligge på sin plass i timevis, så ville de vel ikke fulgt etter oss tobeinte, kikket litt ut av vinduet, tatt seg en runde i huset eller kanskje funnet seg en leke og herje litt med?
Jeg går så langt at jeg mener man bør tenke seg om både en og to ganger før man skaffer seg hund når man er i full jobb og i tillegg har et travelt liv, med mindre man har "barnehage" til hunden. Flere steder er det "barnehage" for hundene der man betaler for at de får være med mennesker og andre hunder når menneskene i familien er på jobb. Mange argumenterer mot dette fordi det koster penger, men man betaler jo for at barn ikke skal måtte være alene hjemme? Man kan selvsagt ha hund fordi om man jobber fullt, men da må hverdagen legges opp slik at hunden får mye god stimuli både før og etter jobb og også få oppfylt sitt behov for kontakt. Sitter hunden innestengt i et bur hele natten og hele dagen når man er på jobb (eller på besøk, eller handler, eller er på kino, etc.) så vil man i mine øyne aldri være en god hunde-eier.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid