Vis enkelt innlegg
Gammel 13-04-06, 12:18   #3
silje
Seniormedlem
 
silje sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.432
silje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurs

Sv: Digitale skiller - hjelp meg? :)

Opprinnelig lagt inn av garlic

  • Bruk pc i mange forskjellige fag, undersøk på f.eks. skolenettet om det er linker til det/ de fagene du skal bruke.
  • f.eks. skriv et engelsk stykke, der elevene setter ordboka på pc'en til engelsk.
  • exel regneark, bruke internett til å innhente informasjon
  • dersom klassen du "tenker" på har mange pc'er tilgjengelig er det jo mye enklere enn dersom bare et par maskiner er tilgjengelig.
  • jeg tenker i min undervisning at jeg skal gjøre pc bruk så "naturlig" som mulig. ikke bare skrive et dokument, eller lære maskinskriving.
  • kanskje det er et problem at lærere skiller seg mest ut, for ofte er jo barna veldig gode sånn rent datateknisk.
  • lykke til

takker

ja, det er selvfølgelig et poeng å bruke data i mange fag for å bli vant til å bruke data. (selv om jeg egentlig ikke har tenkt å skrive direkte om hva man kan bruke data til).
noen skoler har mange pc'er tilgjengelig, noen har det ikke.
noen har data hjemme, noen har det ikke. hvordan skal man legge opp undervisningen sånn at alle får lært grunnleggende ting, og klarer seg videre?
kan man merke forskjeller på hvor flinke elevene er på data etter feks kjønn, om de har det hjemme osv..?
bør de som ikke har data hjemme få mer undervisning i data på skolen?

og btw.. det er en myte at elevene er sååå flinke i data. dette sier mine lærere og mine medstudenter. jeg er også enig selv. jeg har hat praksis i noen åttendeklasser, ca 70 elever til sammen. det er veldig få som har gode datakunnskaper. de kan bruke data til chatting og spill for det meste. men, jau.. det er vel en del lærere som ikke er så supre på data.. nå har jeg bare vært på to skoler, men det har ikke vært tilfelle der at lærerne har vært så dårlige på data at de ikke har klart seg på ting som skulle brukes i undervisningen.


men takk, nyttig
silje

silje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat