Vis enkelt innlegg
Gammel 16-04-06, 17:05   #25
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Digitale skiller - hjelp meg? :)

Min kjære har gitt meg noen "tankepunkter" - noen han opplever i sin hverdag. Ikke akkurat hva du var på jakt etter kanskje, men her er de:

  • Det "forventes" fra skolen (eksamensoppgavene) at eleven har tilgang til MS Office hjemme.
  • De som ikke har, må låne av andre eller "sitte igjen" for å låne skolens utstyr.
  • Muntlig avgangsprøve, her forventes en powerpoint presentasjon.
  • Unge gutter kan mye spill, og litt hacking. De fleste sliter med å bruke nytteprogrammer.
  • En del eldre lærere, OG foreldre, har datavegring, og kan ikke/vil ikke. Derfor blir data og internett en fremmed verden.
  • Unge har ikke noe forhold til hva som er lovlig og trygg databruk. Dette er et generelt problem i forhold til datasikkerhet og nettvett - jfr. fildeleing, virus, "deiligst.no".
  • Ungdomsblogger fra fester etc. ville ha skremt vannet av mange foreldre.
  • Det ser ut som om ønsket om å la alle få bruke data til alt mulig tåkelegger nytteverdien - ansvarsfølelsen er så som så.
  • Liten tvil om at nytteverdien KAN være stor, men for lite ressurser settes av til å gi elevene data-dannelse.
  • Hva er mitt ? Alt jeg finner selvsagt ! Copyright er et ukjent tema.
  • "It's learning" er nyttig, men veldig tidkrevende.
  • MSN kunne vært nyttig, men 14 år gamle jenter kan f.eks. ha 150 "venner", og når de blir spurt vet de ikke hvem "kozebamsen 67" er...
....alt sett fra en ungdomsskolelærers synspunkt.....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat