Vis enkelt innlegg
Gammel 16-04-10, 16:09   #20
aliasdictus
Medlem
 
aliasdictus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 206
aliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvel

Sv: Høyfettkosthold og utholdenhet

Jeg kan også hive meg på og dele noen erfaringer.

Først og fremst, jeg spiser inntil 120 gram karbo pr dag, ofte mindre. Spiser godt med fett og proteiner. Dette har jeg holdt på med siden jul (rett etter :-) Jeg har trent styrke jevnlig, og har vært påpasselig med å få inn proteiner etter treninger. Jeg merker god fremgang i styrken, men jeg merker også forskjell i "punchen" fra perioder hvor jeg har trent virkelig hard styrketrening for å virkelig øke eksempelvis 1RM (maksløft.)

Jeg har også trent jevnlig kondisjon, for det meste 4x4 intervaller, med god intensitet i arbeidsperioden. Dette har fungert veldig godt! Jeg har også kjørt noen langkjøringer på lavere intensitet, både sykling og løping, noe som har fungert veldig bra.

Så i dag kom a-ha opplevelsen. Jeg skulle løpe opp ett fjell (i Bergen), noe jeg har perset på 35 minutter før. Jeg veier nå en del mindre, takket være lavere inntak av karbo, og tenkte at dette var et interessant utgangspunkt. Frokosten denne dagen hadde max 20g karbo, og jeg løp ca en time etter frokost. Løypen opp fjellet er bratt, og pulsen er opp mot max hele tiden. Mye av prestasjonen går nok på å presse seg her, for min del i hvert fall. Kroppen var lett og fin, og jeg lå an til en god tid helt til jeg kom til rett i overkant av 20 minutter. Da møtte jeg det som best kan beskrives som veggen. Jeg bet tennene sammen og holdt til 25 minutter, og da var det bare stopp. Jeg klarte ikke holde intensiteten oppe mer. Det var bemerkelsesverdig at det var greit å løpe på lavere puls, og det var ingen problem å holde greit tempo ned igjen, men det var bare stopp når jeg økte intensiteten.

Pers ble det altså ikke i dag! Men jeg har lagt merke til at min opplevelse ift trening, har noen samsvar med de funnene som legges frem i starten av tråden, og andres erfaringer. Jeg må presisere at jeg er helt enig i at vi er forskjellige, og dette er altså mine erfaringer

Det jeg kanskje kan få hjelp til her inne er noen råd ang kosthold for å klare å holde ut lenge nok til å perse opp dette fjellet? Bør jeg karbe opp kroppen dagen før jeg skal løpe? Holder det å spise noe mer karbohydrater til frokost? Hva må til? Kan cocosa-snacksen som nevnes tidligere hjelpe?

__________________
Never doubt that a small group of thoughtful, committed citizens can change the world. Indeed, it is the only thing that ever has. (M.Mead)
aliasdictus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf - Svar med sitat