Vis enkelt innlegg
Gammel 29-09-11, 20:25   #51
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Ja, jeg har lest artikkelen. Ok, jeg skjønner at du i hovedsak peker til den. Det var kanskje bare noe av formuleringen jeg reagerte på. Men det kan som sagt ha noe med hvordan jeg leste den, det ble litt som at de som har fått stoffskifteproblemer men spiser lchf enten ikke spiser riktig, eller så har de ikke stoffskifteproblemer.
Jeg spiser i grunn i tråd med det som skisseres her. Lite magert kjøtt, lite planteoljer og andre omega 6-kilder etc. Mine stoffskifteproblemer kom for noen år siden av andre årsaker i min livssituasjon, men de kan nok ha vært latente.
Det jeg funderte litt over er hva jeg nå skal gjøre etter så lang tid uten bedring tross strikt kosthold, og om svaret for meg er i å øke inntaket av karbohydrater, men ikke på bekostning av fett, altså.

Jeg vet godt hvem Ray Peat er, og han er ikke en hvem som helst, helt klart, det ble bare for meg litt ut av sammenheng i det store bildet.

Om jeg var uklar kan jeg alltids skylde på at jeg har lavt stoffskifte, og sliter med tåkehjerne.


Tror kanskje både TS og andre har sett forbi det faktum i diskusjonen er at det h*n innledningsvis skriver er "VLCD over tid", og ikke LCHF...STOR forskjell her!!... Det Ray Peat advarer mot er jo nettopp å kutte ut fettet fra kostholdet... Vi skal altså ikke bruke VLCD, men LCHF-kosthold for å slippe å få stoffskifteproblemer.....

At vi øker på karbene innimellom for å skaffe oss en sommer her og der er jo helt ok, men å senke fettinntaket er heeeelt uaktuelt... I alle fall for meg

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat