Vis enkelt innlegg
Gammel 27-02-13, 20:28   #162
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Fikk "klage" fra skolen....

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Inneholder ris, pasta og poteter næringstoffer kroppen trenger og som vi ikke kan få andre steder ? Det har jeg enda til gode å få et god svar på.

Om en ser på historien bak disse produktene var de opprinnelig brukt for å drøye maten da det var lite av kjøtt, fisk og fugl og folk hadde generelt dårlig råd. Det fyller magen godt.

Det er absolutt ingen fare for barn å leve vanlig lavkarbo. Langt derifra ! De får i seg masse næring med alle grønnsakene, rent kjøtt, fugl og fisk/skalldyr, bær og nøtter, grovt korn etc. Jeg har flere ganger fått målt vitaminverdier i blodet og har fått beskjed (fra overrasket lege)at jeg kke trenger å ta kosttilskudd da maten jeg spiser faktisk gir meg det meste av det jeg trenger. Dessverre er grønnsakene i dag fra ganske utarmet jord og inneholder ikke så mye næring som før i tiden. Jeg tar normalt et mulivitamin tilskudd og omega 3+6 selv med dette kostholdet. Ville ikke ha noe problem med å gi mine barn/barnebarn maten jeg selv spiser. De elsker mitt hjemmelagde lavkarbo knekkebrød med masse pålegg, agurk, tomat og en dash majones ! Det er adskillig sunnere enn lyst brød med all slags søte smørepålegg som mange barn spiser altfor mye av, For ikke å snakke om grandiosaen og alle posesupper/mixer og ferdigmat tilsatt masse E-stoffer og transfett.

På grunn av overgangsalder og diverse operasjoner er jeg dessverre nødt til å gå på mer streng lavkarbo om dagen og jeg merker matvalget er noe begrenset i forhold til mitt vanlig kosthold. Men så er det heller ikke meningen at barn skal spise "slanke lavkarbo"

Enig i at en bør lage maten av ferske matvarer, å unngå mest mulig ferdigfabrikata. Jeg mener også barn skal spise sunt å lite sukker og ha sunt pålegg på grovbrødet, som feks skinke med agurk og tomat.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat