Vis enkelt innlegg
Gammel 09-10-09, 08:59   #1
minien
Medlem
 
minien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Eidsvoll
Alder: 43
Innlegg: 132
minien er ny på veien

Biskvier (Sarah Bernard variant)

Biskvier er en variant av Sarah Bernard der man ikke har sjokolade i kremen. Det er altså mandelbunn med smørkrem som dyppes i smeltet sjokolade til slutt.

Etter at jeg fikk smake disse for 2 år siden, har jeg vært helt frelst. I går tenkte jeg at jeg skulle prøve å lage disse lavkarbo, og det funket som bare det!

Her er oppskriften:

Bunner
2 eggehviter stivpiskes (ta i litt salt hvis du sliter med å få dem stive nok)
200 g mandler males i mandelkvern og tilsettes eggehvitene sammen med
25 g Splenda

Rør sammen. Dette blir en klissete masse. Rull kuler av massen, sett på bakepapir og trykk ned til passe tykkelse. (Jeg fikk 25 stykker av denne oppskriften - da har du en indikasjon på størrelsen)

Sett inn i ovn på 175 grader til de begynner å bli såvidt brune (tar ca. et kvarter, men pass på hele tiden)

Ta ut og avkjøl.

Smørkrem
45 g sukrin kokes inn i kjele sammen med
4 ss vann til det er blitt redusert ganske kraftig (skal kokes tykt, men jeg fikk det ikke til å tykne. Jeg kokte det til det var ca 1,5 ss igjen)

2 eggeplommer piskes sammen med
1 ts vaniljesukker (her hadde jeg tenkt å bruke vaniljeessens, men det hadde de ikke på butikken. 1 ts vaniljesukker inneholder ca. 3 karber)

Pisk den varme sukkerlaken inn i eggeplommene og vaniljesukkeret. Rør så inn
125 g smør (romtemperert)

Legg smørkrem på undersiden av bunnene (den rette siden). Bruk en skje og lag topper som du glatter ned mot kanten slik at kremen ikke faller av. (Dersom du syns kremen er litt for løs å jobbe med kan du enten piske den lenger, eller sette den i kjøleskapet)
Sett så biskviene i fryseren mens du smelter sukkerfri sjokolade i vannbad sammen med litt olje.
Dypp en og en biskvie i den smeltede sjokoladen slik at smørkremen dekkes. Sett så inn i fryseren igjen.
Når de har stått i fryseren lenge nok til at sjokoladen er hard, kan de fryses ned i bokser.

Nyt!!

Næringsinnhold: (med mørk sjokolade fra Sukkerfritt)

Hele oppskriften:
Karber: 45
Prot: 63
Fett: 158
Kcal: 2000

Per stk: (ved 25 stykker)
Karber: 1,8
Prot: 2,5
Fett: 6,3
Kcal: 80


Karbeinnholdet kan reduseres ved å bruke sukrin istedet for Splenda i bunnen (jeg ville ikke det, for jeg syns sukrin har en tendens til å ise hvis det blir for mye). Vaniljesukker kan sikkert også erstattes med essens.

Jeg har bilder av det ferdige produktet liggende hjemme - skal legge dem ved seinere i dag.


Sist redigert av minien : 09-10-09 kl 09:10.
minien er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat