Vis enkelt innlegg
Gammel 11-05-05, 17:00   #23
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av DrPork

Genetikken er jeg helt enig i, men hvor lenge levde urmennesket? Passerte du 35 var du gammel. I tillegg er effektene av korn (fiber) på kroppen vel dokumentert. Atkins selv er enig i at ved inntak av mye mettet fett stiger kolesterolet, selv om det innbyrdes forholdet mellom LDL/HDL bevares, og er det gunstig i utgangspunktet, vil det fortsatt være det. Poenget mitt er at vi ikke ukritisk kan anbefale høyt inntak av mettet fett, men vi bør legge vekt på å inkludere de typene fett som er livsviktig for oss. Det gjelder både fett fra ubearbeidede plantekilder som nøtter, frø, avokado og oliven, kaldpressede planteoljer som raps og oliven, samt fet fisk. Ost, fløte og smør er ikke skadelig og i tillegg smaker det godt, men i moderate mengder. Og det siste bør ikke gå på bekostning av grønnsaker etc.
Det virkelige farlige LDL, de minste LDL partiklene som forårsaker innsnevringer i blodårene, skapes bla gjennom insulin påvirkning. Der tror jeg vi er enig!

Urmenneskene hadde jo ikke den samme levestandarden vi har idag da, så det at de døde unge er ikke ene og alene pga kosten.
Men det siste innlegget ditt her er jeg jo enig i. Moderasjon gjelder jo for det meste, og vi trenger jo umettet fett også. Omega-fettsyrene skal helst ha en balanse i kroppen, dobbelt så mye omega 3 som omega 6, mens den sørgelige sannheten idag er jo at de fleste får i seg det omvendte.
Den siste setningen din er jeg totalt enig i, og burde være ganske interessant for forskere og SEF, men de bryr seg nok ikke. Det er visst uansett fettet som er den største synderen.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat