Vis enkelt innlegg
Gammel 11-05-05, 17:05   #24
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk
Smile

Opprinnelig lagt inn av DrPork

Fordi vi ikke er helt sikre på langtidseffekten. Feks ble det nylig gjennomført et medisinsk forsøk der man se at de som i utgangspunktet hadde økt risiko for hjertekar sykdom faktisk forverret tilstanden sin ved økt inntak av melkeprodukter, målt ut fra en markør som heter CRP.
Fra før vet vi at økt inntak av mettet fett fører til økt total kolesterol, men det innbyrdes forholdet mellom LDL og HDL holder seg omtrent på samme nivå, noe som er bra dersom forholdet er bra i utgangspunktet. I den studien jeg viser til kunne man måle økt risiko for hjertekar sykdom, økt LDL nivå samt økt totalkolesterol. Nå er dette bare 1 undersøkelse, men poenget mitt er at vi vet fortsatt ikke langtidseffekten.
I mine øyne blir det da feil å gå ut med en ukritisk anbefaling av inntak av mettet fett. Så kan man selvfølgelig kompensere med inntak av omega 3, fiber og grønnsaker. Men hva med dem som ikke får i seg tilstrekkelig mengder av dette?

Hei
Mettet fett en ikke sundt, spesiellt bearbeidet sådant det er godt dokumentert. MEN det gjelder i et sundt kosthold. Er man på ketolysekuren og spiser mye " usundt" fett, går likevel totalkolesterolet ned , HdL ( det gode kol) økes og LdL ( det farlige) reduseres !
Av de 50 første som jeg sjekket grunndig gjaldt dette for ALLE , untatt to. Jeg sjekket dietten deres. De spiste ikke grønnsaker og salat !!!!! (Egg og bacon til frokost, grillkylling til lunsj, biff til middag, ost til kvelds). Det er viktig med vitaminene og mineralene i grønnsaker og salat for å få en gunstig forbrenning.

Det er sukker som gjør fett farlig.( via insulin mm) Eksempel ; alle som utvikler diabetes med høye blodsukkerverdier og hyperinsulinisme, får forverrelse av tidligere kolesterolverdier, selv om de reduserer fettinntaket og spiser sundt fett.

Altså, man må skille mellon fett kosten på en slankediett som ketolysekuren, og Lindberg/ Atkins fase 4 kosthold. Mange synder mot dette, spesiellt i debatter på TV.

HVennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat