Vis enkelt innlegg
Gammel 16-12-10, 21:36   #10
rava
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Sandnes
Innlegg: 89
rava er på en erverdig vei

Sv: Helse og ernæring - hva sier man?

Åhh, denne problemstillingen er høgst aktuell, og vanskelig. Har sjøl ei i 5 klassse. De hadde mat og helse i 4 klasse. Det va mange kameler og svelge der ja. Vanskelig å si mot skole. Jeg bruker å si til henne at "dette mener jeg er riktig"

Jeg slår et slag for skikkelig mat og reine matvarer. Det forklarer jeg og til ungen. Mat kommer IKKE ut av en POSE hvor man tilsetter 1 liter vannnn
Mange unger tror det i dag, desverrre. Det er et resultat av at foreldrene ikke har tid/ gidder/ orker å lage skikkelig middag. Hvordan i all verden skal man kunne lære ungene om et godt og komplett kosthold når ikke foreldrene klarer å lage skikkelig mat?

Jeg skal ikke si at vi ikke av og til tyr til lettvindte løsninger hjemme hos oss. Ungen elsker fesk kylling nuggets fra prior og de får det av og til.... MEN det er unntaket og ikke regelen.. Når vi spiser så forklarer jeg ungene hva de forskjellige matavarene inneholder av næringstoffer og hva de gjør i kroppen. Det ser ut som det begynner å sige inn

Ungene mine lever ikke på lavkarbo. De spiser brødmat. Til middag er de småspiste, men får alltid beskjed om å spise opp grønnsakene. De spiser heller opp gr.sakene enn poteten..

For meg er det viktig å skape balanse. Få ungene til å fortå at det kan finnes mange "sannheter", nesten litt som religion...

rava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, sunt og godt! Svar med sitat