Vis enkelt innlegg
Gammel 08-05-05, 19:48   #6
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Takk DrPork!

Det var forsåvidt ikke det jeg mente å helt kutte proteiner og fett fra kosten. Det tror jeg ikke at D'Adamo har ment heller. Men at noen kropper trives bedre med mye fett/proteiner og andre med mindre. Så vidt jeg har forstått, skal blodtype A trenge lite fett og mindre proteiner enn f.eks. blodtype O - som gjerne kan spise mye fett og proteiner. Blodtype A skal altså ikke kutte ut fett og proteiner fra kosten. Jeg har for eksempel erfart å gå ned lettere med South Beach Fase 1 enn med dietter med mer protein/fett (Lindberg, Sone, www.SpisDegSlank). Jeg har også gått ned/holdt vekten nede med Blodtypedietten (før jeg lærte om Lindberg ). Det er vel ingen tvil om at vi er forskjellige, og at alt ikke passer for alle. Jeg tror det er store indivduelle forskjeller på hvor mye vi tåler av frukt, grønnsaker, fett, proteiner m.m.

Den siste blodtypekokeboka skriver mer om insulinresistens og nærmer seg mer et lavglykemisk kosthold. Jeg tror at endel forskere og utviklere av de ulike diettene lett fokuserer ensidig på sin "hjertesak" og ikke alltid evner å se helheten. Jeg tror blodtypedietten har noe for seg fordi vi er så forskjellige i utgangspunktet. Noen bygger lett muskler, men andre er spedbygde, noen har forstoppelse, mens andre går ofte på do - og det dersom de går på samme diett. Noen går lett ned på Atkins og noen går lett ned på Lindberg osv. osv.

India har hatt Ayurvedisk medisin i årtusener som baserer seg på ulike kropp- og mennesketyper, kineserne mener vi skal spise varm/kald og sammentrekkende/utvidende kost utfra konstitusjonstype, vi har blodtypedietten som peker på individuelle forskjeller og det samme med dr.Mercola/metabolic rating-diett. Jeg tror ikke vi er ferdige der - jeg tror vi i fremtiden vil forstå mer av individualiteten til mennesker. Veldig spennende, synes jeg!

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat