Vis enkelt innlegg
Gammel 08-12-09, 20:50   #5
EmilyB
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 266
EmilyB har en fantastisk aura rundt segEmilyB har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Jeg er ny og vet ikke helt hvordan jeg skal komme igang.

Opprinnelig lagt inn av purple, her.

Takk for svar EmilyB.
Fedon er opptatt at GI er han ikke? har en sånn GI tabell over hva som er Høy, middels og lav (da kan man spise alt som er lavt???) Men er det det samme som karbohydrater egentlig?

Hvordan er det med brød? Finnes det noe knekkebrød eller brød det går ann å kjøpe som er greit å spise om man er på lavkarbo??

Når det gjelder karbohydrater, så finnes jo det i nesten alt (har begynt å kikke litt på pakninger) og jeg har finnet alt fra karbohydrater 14 g på peanøtter og 64 g på havregryn. Hvor lite må det være for at det er greit å spise? Eller er det sånn at det skal være 0g??

føler jeg har tusen spørsmål her

Ja, Fedon er opptatt av at det vi spiser skal ha lav GI. Varer med lav gi fører til mindre blodsukkerstigning og dermed mindre utskillelse av insulin, som blant annet kan føre til magefett om man skiller ut for mye av det.

Det jeg gjorde da jeg var ny var å kjøpe Fedons bøker og lese meg opp på hva slags matvarer som var ok. Så gikk jeg inn på forumet her og så på hva folk spiste til de ulike måltidene. Man skal vel egentlig telle karbohydrater - jeg gjør ikke det. Har etter hvert funnet ut hva som fungerer for meg. Noen kan f.eks ikke spise brød eller drikke sukkerfri brus. Sistnevnte er tilfelle for meg, da går jeg faktisk opp i vekt selv om jeg er flink på andre vis.

Hos Fedon dreier det seg mye om sammensetning av mat. Man skal ha litt av hvert til hvert måltid. De gangene jeg spiser brød/knekkebrød, er det enten pumpernickel, dansk rugbrød eller wasa husmann. Jeg pleier å spise det til frokost, da kroppen kan nyttiggjøre seg de langsomme karbohydratene bedre.

På Fedon skal det ikke være 0 gr karbohydrater. HUsker ikke eksakt dagsmengde, men det går vel mer på sammensetningen på tallerkenen tror jeg.

__________________


EmilyB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat