Vis enkelt innlegg
Gammel 29-08-11, 00:12   #41
jonibulda
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 53
jonibulda er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor et fettholdig kosthold øker fettforbrenningen

Hei

Hadde et spm. til artikkellen i OP, hvis noen har peiling:

Sitat:

"Slutningen ”trening gjør oss tynnere” sier ingenting om årsaken til at vi blir tynnere, bare at det er en korrelasjon mellom trening og vekttap. Det finnes en alternativ forklaring som passer bedre med de data vitenskapen har hostet opp, og som dermed må regnes som mer sannsynlig.

Forklaringen er at treningen fører til en bedret karbohydrat-toleranse, og økt insulinfølsomhet. Insulinfølsomheten og glukoseopptaket blir mer påvirket av intensiteten på aktiviteten enn energien forbrukt. Trening rettet mot behandling av overvekt bør derfor ha fokus på høy intensitet og ikke antall kalorier forbrent. Trening som bedrer glukoseopptak og insulinfølsomhet gjør at vi får lavere insulinnivåer."

Slik jeg tolker dette, vil det si at det viktigste med trening, hvis formålet er vekttap, er at treningen er intensiv fremfor f.eks. lang. Jeg har tidligere lært at cardio trening er det som skal til for a brenne fett. Dvs. få pulsen opp til et visst nivå, og holde den der i minimum 20 minutter. Ut fra denne atrikkelen, virker dette nå feil, fordi artikkelen hevder, slik jeg tolker det, at det ikke er treningen (energiforbruket) i seg selv som fører til slanking, men hvordan kroppen endres av treningen (og da intensiv trening) til å behandle karbohydratene anderledes - at de ikke lagres som fett på samme måte, at kroppen forbrenner bedre.

Vi som ikke er utdannet i dette kan ha litt problmeer med å vite hvilke råd en skal følge, fordi det kommer forskjellige råd fra forskjellige kanter, og vi har noen ganger ikke grunnlag nok til å vite hvem som har rett. Er det god vitenskap som ligger bak påstandene i denne artikkel hva gjelder trening, eller er dette mer spekulering? Ut fra formuleringene som her er brukt, virker det som om forfatteren er overbevist, men spekulerer vitenskapelig. Kanskje det er en misforståelse.

jonibulda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat