Vis enkelt innlegg
Gammel 01-02-09, 04:49   #47
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Er fett og ketose farlig?

Hmm jeg kan fortsette å forvirre for jeg tror det ikke er så vanskelig..

Det er helt rett at energien inn må nødvendigvis være mindre enn energien ut for at man skal gå ned i vekt. Det er ikke noe magisk som skjer. Energi kommer inn i kroppen til største delen gjennom mat. Energien går ut av kroppen i form av varme, pust og bevegelse og energi lagres i kroppen i form av vev. Det er ikke mer som skjer.

Men jeg er enig i at type mat påvirker oss kjemisk forskjellig. Oja ! Pål sier jo så enkelt i starten av denne tråden at karbokost senker energiomsetningen vår og gjør oss slappe, slitne og tiltaksløse. I tillegg så klarer ikke karbokost hverken å stille sulten eller å holde oss mette like bra som lavkarbo.

Dessuten klarer man på feks ketose å både stille sulten, ha en høy forbrenning, godt aktivitetsnivå og høy energi og samtidig spise for lite. Da går man ned i vekt.

På lavfett slankekost klarer men ikke å stille sulten, ikke å ha en høy forbrenning, dette kan gå ut over aktivitetsnivået og energinivået og man får problemer psykisk å klare å spise for lite.

Jeg tviler på at grunnen til vektnedgang er at maten går ut igjen. Jeg tror på lang metthetsfølelse og jevn og god forbrenning. Kroppens energiomsetning bryr seg ikke lenger om hva den spiser, men om hvor mye energi den trenger.

Vet ikke om dette ble klarere, men det mindre inn enn ut som teller uansett.

Vi vet jo at om man spiser for lite på ketose så kan vektnedgangen gå ned. Ja man kan gå i sultmodus og får redusert energiomsetning. Da tar det tid å slanke seg, om det går...

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat