Vis enkelt innlegg
Gammel 09-08-12, 12:05   #10
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Stevia inn! Aspartam ut?

Mer om aspartam. Det refereres et par studier hvor det i den ene antydes at man kan få insulinutskillelse av aspartam og dermed også fettlagring. I den andre studien ser det ut som at mus blir mindre insulinsensitive. Jeg er ikke så glad i musemodellen siden vi tross alt ikke ER mus, men men...

http://articles.mercola.com/sites/ar...9_DNL_artNew_1

En helt grov tanke fra meg:
Kan man sammenlikne insulinsentitivitet med smakssensitivitet for søtt? At det kan være lurt å venne seg til å bruke lite søtt? Nja - det stemmer ikke, fordi maten vår er overflommet at karbohydrater som påvirker insulinet, men som ikke er "søte" i smaksmessig forstand. (Sånn apropos karbohydrater - thaisvigerinna mi sier at der hun kommer fra så spiser de nypoteter som snacks - med sukker på... )

Dog - siden få av de alternative søte smakene ser ut til å være sikre eller trygge i store mengder så ser det ut for at det uansett kan være et nyttig hjelpemiddel å venne seg ned i søtt.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat