Vis enkelt innlegg
Gammel 08-08-09, 11:28   #2
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Dårlig for kroppen å hoppe inn og ut av ketose?

Jeg håper at noen kan gi deg et godt svar på dette. Jeg har også stilt dette spørsmålet et par ganger uten at jeg kan si at jeg har fått noe tilfredsstillende svar på det.

De svarene som dukker opp er gjerne av litt mer anekdotisk karakter. Noen har visstnok opplevd at det blir vanskeligere å komme inn i ketose igjen, at det ikke er like lett å "lure" kroppen inn i ketose igjen. Men jeg har ikke inntrykk av at det er mange som opplever dette.

Hvis jeg får lov til å komme med et litt anekdotisk svar selv også så må det være at jeg er en av de som ikke opplever noen problemer med å smyge litt ut og inn av ketose. Hvis jeg spiser et lass med karbohydrater merker jeg selvfølgelig at det ikke er bra for kroppen, da får jeg vondt i magen og en real hangover. Men da er det karbosjokket som er belastende og usunt. Ikke overgangen mellom ketose og ikke-ketose - eller omvendt.

Men om jeg spiser noen få karber for mye (typ 10-20 g) slik at jeg bikker over min grense for ketose, så merker jeg ingenting. Dagen etter smyger jeg like fint inn i ketosen igjen. Faktisk kan det virke som om kroppen er blitt flinkere til å veksle mellom de to forbrenningsmodusene. Tidligere ble jeg svimmel og ør i overgangen til ketose.Nå kan jeg i grunn smyge helt umerkelig inn i ketosen (altså så lenge det er snakk om at jeg en dag spiser LITT for mange karber).

Du sier jo selv at du skjønner det kan ha konsekvenser for farten på selve vektnedgangen. Men ketose er jo en helt naturlig tilstand å være i, så jeg kan i grunn ikke skjønne at det skulle være noe problem sånn rent helsemessig å veksle mellom ketose og ikke-ketose. Men er helt åpen for å endre synspunkt dersom noen kan komme med en god forklaring på hvorfor det skulle være annerledes.

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat