Vis enkelt innlegg
Gammel 18-05-10, 23:32   #25
aliasdictus
Medlem
 
aliasdictus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 206
aliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvel

Sv: Høyfettkosthold og utholdenhet

Dette blir en dobbelpost, men jeg sitter inne med noen spørsmål/ betraktninger som jeg gjerne ser diskutert igjen og igjen Jeg har trålet forumet, og nettet for øvrig, men finner ikke helt de svarene jeg leter etter.

Kondisjonstrening og lchf er tydeligvis en god greie. Spesielt på submaksimale intensiteter. Noen mener at du må ha karbohydrater når du beveger deg over anaerob terskel, mens andre mener at leveren vil produsere det glykogenet kroppen har bruk for, bare man trener kroppen opp til det (har ikke funnet noe forskning omkring dette). Og siden kroppen blir en bedre fettbrenner, sier noen at man kan jobbe hardere aerobt enn tidligere. Det er i hvert fall mange personlige erfaringer som sier at det fungerer bra med lchf og høye intensiteter.

Bittorres har postet følgende link før: http://michelblomgren.blogspot.com/p...-och-lchf.html Vedkommende svenske spiser ikke noe karber, og presterer, etter selvsigende, like bra eller bedre også på høye intensiteter.

Jeg gjorde følgende erfaring i dag: Jeg løp intervaller i ca 35-40 min, høy intensitet, for å sikre meg helt at glykogenlagrene var tomme. Så kjørte jeg min personlige test, motbakkeløp i fast løype med tidligere pers på 35 min. I dag kom jeg inn på 33min og 26sek. Snittpuls var 183, og maks oppnådde puls var 192, det er vel omtrent min makspuls. 35min klarte jeg i 2009, på høykarbkosthold, etter mye trening i samme løype. En "feilkilde" er at jeg nå veier en del mindre enn i 2009, samtidig er treningsgrunnlaget betraktelig mindre i år. For øvrig kunne jeg etter toppen var nådd, løpe en omvei hjem, siden beina var lett. Typisk fordel med lchf og trening

Spørsmålene mine i den sammenheng er: Ville jeg klart å løpe raskere hvis jeg hadde hevet i meg noen gram karber rett i forkant av "løpet"? Inntak av karber før trening gjør at fettforbrenningen går ned, men vil det påvirke ytelsen? Kroppen har jo karber/ energi klar til hurtig bruk på høy intensitet. Eller vil den anaerobe bruken av karber kanskje føre til sure muskler, som i sin tur fører til at jeg må løpe saktere?

Hvis alternativet er å starte med tomme glykogenlagre, godt oppvarmet, med en fettforbrenning i høygir, vil det gi bedre ytelse? Vil kroppen da være flink og produsere glykogen av fett, slik at jeg har hurtig spaltbar energi tilgjengelig? Eller er dette ikke nødvendig, fordi kroppen greier å bruke fettet raskt nok?

Fyller kroppen glykogenlagre i muskler/lever med basis fra fett, eller er man alltid tom for glykogen om man aldri spiser karber?

Mange spørsmål på en gang her, håper noe har kunnskap og iver.

__________________
Never doubt that a small group of thoughtful, committed citizens can change the world. Indeed, it is the only thing that ever has. (M.Mead)
aliasdictus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf - Svar med sitat