Vis enkelt innlegg
Gammel 30-01-11, 19:08   #1
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent
Thumbs up

Sellerirotpuré

Er du lei av blomkålmos, brokkolimos? Da kommer du til å elske meg nå hehe

Jeg lagde nemlig sellerirotpure i dag, og det er noe av det beste jeg har smakt til å erstatte potetstappe altså. Jeg har aldri vært noe fan av blomkålmos pga den kornete konsistensen. Og ofte suppeaktige som den blir.

Men denne her blir fløyelsmyk, smaker nyyyyydelig og passer til all kjøtt, fisk, pølser osv osv. Prøv den og du er hekta, jeg lover hehehe

Altså, du tar følgene:

Så mye sellerirot du ønsker, jeg brukte en 300 grams rot brutto. Etter den er skrelt osv blir det igjen 250 gram ca tipper jeg.
1 dl fløte (ikke sikkert du bruker alt)
God klatt smør, event kryddersmør er også nydelig her
Salt & Pepper. Litt revet muskattnøtt (Kan sløyfes)

Skrell selleriroten (som på en kålrot, bruker kniv og skjærer av ytterste laget).
Så deler du roten i passe store terninger. Hiver dem i en kjele med vann som dekker dem godt. Ha over lokk og kok i ca 20 min til dem er helt møre.

Mens disse koker setter du på en kjele og varmer opp fløten. La den stå og småkoke like lenge som roten. Da tykner den ganske bra.

Når selleriroten har kokt ferdig heller du av vannet. Så bruker du en stavmikser eller rotknuser(hva kalles det?) og moser det helt glatt.
Hell over LITT og LITT fløte mens du rører. Viktig å se at konsistensen ikke blir suppe her. Tilsett smøret og rør inn det til den har smelta. Smak til med salt og pepper og event litt muskatnøtt

Server varm. Mmmmmmmmmmmmmmmm-->>

<<--arius

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat