Vis enkelt innlegg
Gammel 31-03-04, 16:23   #1
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Dette er IKKE en sjamporeklame!

Jeg har lest en del om lavkarbo på diverse nettsteder, og har lært utrolig mye av det. Av og til kommer man over noen gullkorn, og jeg vil gjerne dele dette med dere. Les det når du føler for å gi opp, eller når du ikke helt ser grunnen til at du driver med dette. Det er hentet fra www.herstory.com og jeg har tatt meg den frihet å oversette det og tilpasse det litt sånn at budskapet skal gå rett inn.

Summer har skrevet dette:

Dette er IKKE en sjamporeklame!

Du vet disse reklamene som vises på TV? De som ender med setningen ”fordi du fortjener det”? Vel, dette er ikke en av dem. Men jeg ser stadig at jeg kommer med den setningen gang på gang når jeg prøver å støtte andre som sliter med sitt lavkarbokosthold; DU ER VERDT DET!!!

Og det mener jeg.

Ingenting i livet som er av virkelig verdi kommer av seg selv. Det vet vi alle. Vi må jobbe for de sakene som virkelig betyr noe. Enten det er jobben vi så gjerne vil ha, karakterene vi fortjener, de tanker og verdier vi prøver å formidle til våre barn. For å oppnå gode resultat må vi virkelig jobbe. Hardt. Men når selvfølelsen svikter får vi mindre å jobbe for. Når vi føler at vi ikke er verdig suksess, legger vi oss ikke i selen for å oppnå det vi vil.



Jeg er alltid overrasket når jeg mottar en desperat e-post fra en som nettopp har begynt på denne dietten/livsstilen og gråter over å ha mistet muligheten til å spise brød og pasta og kaker. De begynte på induksjonen med Olympisk ånd, bare for å se at den raskt dampet bort ved synet av de første vanskelighetene. Abstinensene kommer og entusiasmen vakler. Karbohydrathungeren setter inn og besluttsomheten rakner. Akkurat når de er på vei til å klatre over det største hinderet- induksjonen- er de villige til å gi opp alt. For en sjokoladebit.



”Jeg klarer ikke dette, det er alt for vanskelig.”



”Ja, det er vanskelig….



Men du er verdt det.”



Du er verdt to uker.

Du er verdt den tiden det tar å komme over avhengigheten av karbohydrater og tillate kroppen å kvitte seg med giften etter års avhengighet. Du er verdt tiden det tar for å få en sunnere kropp og tillate dine inngrodde, følelsesmessige uvaner å blekne.

For noen varer denne induksjonsperioden lengre enn to uker, men det kan faktisk være en velsignelse. Å bryte vaner er aldri lett, men den som allerede har klart det vil fortelle deg at tiden er den beste lege. Hver dag har du kommet enda dag lenger bort fra din gamle livsstil. Hver gang du motstår en fristelse vil smådjevlene som har plaget deg dø litt mer.



Faktisk har dette lite å gjøre med motivasjon, og mye å gjøre med selvtillit. Verdsetter du deg selv nok til å holde deg til dette?

Lavkarbo er den letteste ”dietten” jeg noen gang har levd etter i mitt liv, men å komme ut av karboavhengigheten er muligens det tøffeste jeg noen gang har gjort. Jeg holder fortsatt på med det. Jobben er aldri helt ferdig.



Uansett om du har begynt med lavkarbo for å gå ned i vekt eller for å oppnå bedre helse vil du bli stilt overfor din egen avhengighet. Den beste måten å gjøre dette på er gjennom induksjon. Induksjonen er den virkelige testen av din besluttsomhet og entusiasme. Å komme deg gjennom induksjonen med suksess er å verdsette deg selv mer enn den flyktige nytelsen av en sjokolade.



De som oppnår størst suksess ved å spise på denne måten er de som aldri glemmer den egentlige hensikten- å gjøre det for seg selv.



Mitt navn er Summer og jeg er avhengig av sukker.

Mine psykiske abstinenser ligger og lurer selv om mine fysiske er på bedringens vei. Veien er lang og humpete til tider. Men jeg vil holde meg til denne livsstilen fordi jeg er verdt det.


Sist redigert av Albertine : 31-03-04 kl 17:46.
  Svar med sitat