Vis enkelt innlegg
Gammel 16-12-05, 16:12   #21
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Skuffet

Hmm...

Jeg må si at boka skuffet. For min del var det lite nytt som stod der. Forsåvidt interessant å lese om "The seven county studies".

Deler av boka er rett og slett dårlig skrevet, og flere påstander mangler backup. Hvis jeg var skeptisk fra før ville ikke det hjulpet noe særlig. Det er dårlig referert til kildene. En del av studiene det er vist til er dårlige eksempler. Blodsukkerkurvene er fine, men for eksempel høneforsøket til Lutz selv virker lite overbevisende. Blant annet sier resultatene ikke noe om reproduserbarheten (i form av f.eks et standardavvik.), og da blir det litt meningsløst. Kapittelet om energiproduksjon er alt for langt og sier i grunnen lite om hvorfor fett er den beste energikilden. Han forteller om Krebs syklus, men glemmer å nevne at reaksjonen er avhengig av karbohydrater for å gå. Er det fordi han har valgt å overse det?

Det er fint at en bok som dette blir oversatt til norsk... men det er andre bøker jeg heller kunne tenke meg å se i norske bokhyller, som både er bedre og morsommere skrevet i tillegg til at det er gjort bedre research i forkant.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat