Vis enkelt innlegg
Gammel 12-12-11, 13:16   #158
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hva slags benbygning har du ?

Opprinnelig lagt inn av Supera, her.

Jeg kom på et annet flott eksempel på at beinbygning betyr noe. Jeg har bred beinbygning og mye muskler som i kombinasjon gjør at jeg må ligge litt høyere i BMI enn mange andre. Under er et bilde av lillesøstera mi. Fascinerende at hun er så liten og spiser hva hun vil og jeg ble så stor - og vi er helsøsken. Anyway, hun har liten beinbygning, men mye muskler. Tro det eller ei, men hun har en BMI på 19! BMI på 19 og likevel former! Veldig pære med forholdsvis store hofter og stor rumpe og små pupper. Hun ser IKKE skrapet ut akkurat. Hvor ofte ser du legger og lår som det der på ei utrent jente med BMI 19? Den ene storebroren vår kommenterte at hun hadde større legger enn de fleste guttene han kjente. Jeg har sett henne gå på vekta, så jeg vet at hun ikke lyger om vekta.

EDIT: Fant et bedre bilde som viste formene. Bikinibilde... Vet ikke hvor keen hun er på at det ligger bikinibilde av henne her, så jeg redigerte bort ansiktet hennes på amatørvis (jobb-PC, har ikke photoshop på denne).

BMI er jo ikke akkurat eksakt vitenskap, men det er en pekepinn på den gjennomsnittlige befolkningsmassen...

Et gjennomsnitt finner man som følger:

Du tar ca 2 millioner mennesker og finner et middelsnitt av disse. De 10 % som avviker i begge ender (oppe og nede på en graf) eksluderes og tas ikke med i "snittberegningen"

Deretter bruker du de tall du har igjen for å si at BMI gjelder for disse.... Da får du en indikasjon/måltall på hva som gjelder for den gjennomsnittlige befolkningsmassen (selv om du ikke tar med de 400 000 menneskene som utgjorde hver sin 10% i hver ende av skalaen).

Nøyaktig? Tja, nøyaktig nok for de som er innenfor normen. Veldig unøyaktig for de som faller utenfor normen. Dog, det kan si veldig mye om et folkeslag. Eksvis de norske damene/mennene kontra de amerikanske,eller finske eller spanske osv...

Så nøyaktig er BMI....

  Svar med sitat