Vis enkelt innlegg
Gammel 10-04-11, 13:42   #73
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Forklaring på insulinresistens

Opprinnelig lagt inn av Catticatti, her.

Er det sånn at kroppen nå i første omgang "helbreder seg" fra insulinresistens, og at insulinproduksjonen min (hvis det er insulinresistens jeg har, da) en dag vil bli på et nivå der fettforbrenningen starter opp, hvis jeg bare er stanhaftig nok til å holde meg på dietten? Håper noen kan svare meg på dette :-)

Det er faktisk ikke så uvanlig, at kroppen bruker ressurser på å gjenopprette hormonbalanse og reparere skader før den tar til med fettforbrenning. Kroppen vil sjelden prioritere å frigi fettceller fra kroppen før noe annet som er mer prekært. Ketose er dessuten en ganske stor omveltning for en kropp som er vant til glukose/blandingsforbrenning, det er, som noen har sagt her inne tidligere, som å sammenligne det å fyre i peisen med silkepapir kontra tyrirot!
For de aller fleste er den første vektnedgangen vannkilo. Karbohydrater binder ca 4 gram vann pr gram, og det er som regel disse som går først. Det kan ellers ta opp til åtte uker for kroppen er vant til å forbrenne fett fra dens fettreserver. Å gå ned i vekt med insulinresistens, om det er dét du har, er litt som å kjøre bil med håndbrekk på, men den gode nyheten er at insulinresistens er fullstendig reversibelt gitt at man får stabilisert blodsukkeret, og dermed får insulinproduksjonen ned. Enkelte av oss som er skikkelig insulinresistente, eller til og med rukket å få dia2 trenger kanskje ekstra drahjelp med hjelp av medikamentell behandling, som metformin, i tillegg til et lavkarbokosthold, men det hører heldigvis ikke til normalen!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat